Menedżerowie firm mają świadomość, że powinni zwiększać morale podwładnych, by praca dawała lepsze efekty. Żeby polepszyć wyniki pracy potrzebny jest rozwój osobisty, a za to będzie odpowiadał lider, który odpowiada także za atmosferę w pracy i relacje między pracownikami i klientami. Są dwa rodzaje motywowania pracowników: poziomy-pionowy i zewnętrzny-wewnętrzny.
Często młodym pracownikom wystarczają do dowartościowania za włożoną pracę benefity w formie gadżetów, np. telefon służbowy, laptop itp. Tym lepiej wykwalifikowanym z dłuższym stażem, to nie wystarczy, choć pieniądze też działają na krótko. Dobrym motywatorem będzie awans, czyli motywacja pionowa. Ludzie na konkretnym etacie, mają spore doświadczenie i długi staż pracy, więc posiadają większe aspiracje zawodowe, przez to podwyżka czy list z gratulacjami nie podniosą ich wydajności.
Jedynie awans w obrębie firmy daje taki prestiż i motywację do wytężonej pracy. Taki pracownik czuje, że jest potrzebny w firmie. W oczach środowiska, zostaje istotniejszym członkiem teamu. O dalsze efekty jego pracy menedżer nie będzie się musiał zamartwiać. Jeśli jednak taka osoba będzie bardzo młoda, albo niedoświadczona, to może się spotkać z negatywnym odbiorem wśród współpracowników, a wówczas efekty pracy nie będą takie jak oczekiwaliśmy.
Inną formą motywacji, może być powiększenie obowiązków danego pracownika. Dzieje się tak, ponieważ jest to coś nowego. Jednak trzeba tutaj pilnować, aby nie prowadziło to do dodatkowego obciążania pracownika nowymi zleceniami. Ma mu to po prostu pokazać zaufanie, jakie ma do niego firma, bo dostaje nowe możliwości wykazania się i większe możliwości działania.
Ważna będzie tutaj także motywacje zewnętrzna oraz wewnętrzna. Zewnętrzna będzie wówczas, gdy rozstrzyga o niej sam lider organizacji. Będzie odpowiadać za wynagrodzenia, pewność i stabilność zatrudnienia, politykę w firmie.
To wpisuje się w niecodzienne pomysły odnośnie motywowania pracowników, takie jak:
• nagradzanie wspólnym lunchem;
• odpowiednie ustalenie czasu pracy oraz dodatkowe dni wolne;
• zagwarantowanie bezpieczeństwa, stabilności, ochrony, porządku;
• w momencie kryzysu istotne będą spotkania i rozmowy kierownictwa z podwładnymi.
Motywacja wewnętrzna to oddanie się pracy i robienie tego z pasją. Żeby móc ją osiągnąć, bardzo ważna jest chęć rozwoju osobistego. Im pracownik bardziej będzie zaangażowany, tym większa będzie jego wydajność i zmniejszą się jego wewnętrzne niepokoje.
Problemów osobistych nie wolno przenosić na pracę zawodową, bo będzie to wpływało na jakość wykonywanej pracy.
Dlatego tak ważne jest to, aby jasno odciąć życie osobiste od zawodowego. Dla szefa przedsiębiorstwa sporym polem do popisu będzie kierowanie ludźmi, motywacja i przywództwo. Jeśli będziemy doskonalić te cechy, to łatwiej będzie nam kierować kadrą.
A to będzie się przekładało na zadowolenie naszego klienta, ponieważ wówczas będzie on mógł być lepiej obsługiwany i wszystkie działania będą odbywały się dużo sprawniej.