Subskrybowanie to codzienność dla wielu z nas. Jak pokazują badania, średnio subskrybujemy kilka odmiennych usług czy rzeczy. Najczęściej są to subskrypcje platform streamingowych umożliwiających oglądanie filmów, czy słuchanie muzyki. Dziś w zasadzie można subskrybować wszystko, począwszy od gazet, muzyki, filmów a skończywszy na zabawkach, kwiatach, a nawet sprzętach elektronicznych do domu. Subskrybowanie pozwala ograniczyć nadprodukcję rzeczy. Bez względu na to, czy obejmuje ono dostęp do rzeczy online (wówczas w ogóle eliminuje się fizyczną produkcję rzeczy), czy puszcza się dany przedmiot w ponowny obieg, nawet jeśli nie pełni już on takiej samej roli, jak dotychczas.
Biznes subskrypcyjny rozwija się w najlepsze, czy jednak równie dobrze sprawdzi się we wszystkich branżach?
Czym jest subskrypcja?
Subskrybowanie, czyli płacenie abonamentu za dostęp do rzeczy lub usług to bardzo wygodne i korzystne finansowo rozwiązanie. Cała idea subskrypcji polega niejako na ‘’wypożyczeniu’’ rzeczy zamiast ich kupowaniu, na tak długo, dopóki płacimy za nie abonament. W praktyce więc możemy oglądać przez miesiąc tyle filmów, ile zdołamy, zamiast kupować kolejny płyty DVD. Co ważne, w dowolnym momencie możemy zarówno anulować subskrybowanie, jak i je wznowić.
Dziś właściwie każdy może pozwolić sobie na takie rozwiązanie, i to, co jeszcze do niedawna było poza naszym zasięgiem ze względów finansowych, obecnie znajduje się na wyciągnięcie ręki. Trzeba przyznać, że jest w czym wybierać, gdyż co jakiś czas pojawiają się nowe możliwości subskrypcji.
Jakie branże najczęściej korzystają z intuicyjnych modeli subskrypcji?
Pandemia niejako spowodowała wzrost zainteresowania modelami subskrypcyjnymi i wiele osób zdecydowało się na korzystanie z abonamentu, zwłaszcza jeśli gwarantowało to dostęp do rzeczy i usług bez wychodzenia z domu. Biznes subskrypcyjny nie wyhamował jednak wraz ze spadkiem liczby zakażeń na koronawirusa i dziś wiele firm decyduje się na subskrybowanie. Najpowszechniej abonament wykorzystuje się w takich sektorach jak np.:
- branżach oferujących dostęp do muzyki lub materiałów wideo,
- branży gastronomicznej,
- branży modowej,
- branży zabawkarskiej i produktów przeznaczonych dla dzieci,
- w druku i dostępie do książek, a także czasopism (w tym w wersji internetowej),
- elektronice,
- motoryzacji,
- branżach oferujących nowe lub ulepszone wersje danego oprogramowania, programów itd.,
- usługach związanych z serwisem, pomocą i konserwacją,
- sektorze florystycznym,
- branży kosmetycznej,
- sieci kin.
Subskrypcja w biznesie ma szerokie zastosowanie. Dzięki temu wykorzystywana jest zarówno przez duże, jak i małe firmy.