Jak rozwiązywać problemy w pracy?

0
Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Jeżeli jesteś przełożonym, to nie wolno ci ignorować problemów, jakie mają twoi podwładni. Największym błędem, jaki możesz tutaj popełnić, będzie wyjście z założenia, że jeśli podwładny, nie wykonuje na odpowiednim poziomie poleconych mu zadań, to ma zły dzień, albo zwyczajnie olewa swoją pracę, nie przykładając się do niej tak jak powinien. Pamiętaj, musisz zatrzymać efekt domina i rozwiązać problem tak szybko, jak to tylko będzie możliwe, bo w przeciwnym razie, może dojść do naprawdę poważnych problemów.

Musisz się dowiedzieć, czy problem podwładnego, to efekt braku odpowiedniego przygotowania i umiejętności, czy może bardziej chodzi o jego psychiczne nastawienie.

Nawet jeżeli nie będzie ci się to podobało, to musisz przyjąć do wiadomości, że każdy ma swój własny sposób wykonywania określonych zadań. Może się okazać, że niektórzy podwładni wymagają ciągłego nadzoru i dokładniejszego wprowadzenia ich w rolę, jaką mają do wykonania w danej firmie.

Gorzej, jeśli przyczyną problemów będzie postawa pracownika. Posłanie na kursy doszkalające będzie miało tylko wtedy sens, jeśli dana osoba, będzie chciała w prawidłowy sposób wykonywać swoją pracę. Jeśli nastawienie do wykonywanych obowiązków będzie niewłaściwe, to nawet najlepsze szkolenie nie pomoże. Tutaj trzeba będzie przeprowadzić poważną rozmowę.

Spróbuj poznać podwładnego lepiej, tak aby dokładnie mu powiedzieć co robi źle. Tutaj może się sprawdzić szczera rozmowa, w której powiesz takiej osobie, dlaczego jego praca, odbiega od standardów jakich oczekujesz ty i firma. Wskaż mu, jak ma poprawić wykonywaną przez siebie pracę, tak aby lepiej wykonywać polecenia, które będziesz mu przekazywał.

Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Kiedy takie działanie nie jest spowodowane kwestią wydajności i poprawności, a postawą prezentowaną przez pracownika, ostrzeż go, że nie będziesz tolerował tego typu zachowań w swojej firmie. Jasno wyraź, że oczekujesz poważnego podejścia do pracy i nie będziesz przymykał oczu na miganie się, czy notoryczne roztargnienie.

Przed rozmową z takim podwładnym, przygotuj sobie w punktach to co chcesz mu przekazać. Jeśli będziesz miał szczegółowy plan, będziesz wiedział, że o niczym nie zapomnisz. Warto mieć w punktach wypisane, na co chcesz mu zwrócić uwagę. Powinieneś też sobie zapisać, jakie pracownik miał podejście, do przedstawianych przez ciebie spraw.

Musisz także ustalić termin kolejnego spotkania, na którym przeanalizujesz z podwładnym, w jaki sposób zmieniło się jego podejście i jakie działania zostały przez niego podjęte. Pracownik musi wiedzieć, że nie była to pojedyncza rozmowa, ale cały ich zestaw, który powinien doprowadzić do jego lepszej pracy i stworzenia przyjemniejszej atmosfery.

Decyzji o zwolnieniu podwładnego nie możesz podejmować pochopnie i pod wpływem chwili. Zastanów się, czy jest ktoś, kto tymczasowo mógłby przejąć obowiązki takiego pracownika, tak aby firma nie straciła na takim zwolnieniu.

Przemyśl także, ile pieniędzy będziesz musiał przekazać na douczenie starego podwładnego, a ile na wprowadzenie kogoś nowego. Przemyśl także, czy nie można danego, mało efektywnego podwładnego przenieść na stanowisko, które będzie korzystniejsze, tak dla niego, jak i dla firmy.

Jak wydawać polecenia?

Jak wydawać polecenia?

Czasami dzieje się tak, że kierownik ma problem z osobami, które znajdują się pod jego kontrolą. Nie słuchają poleceń, co prowadzi do tego, że nie wykonują ich wcale, albo bardzo niechętnie. Jeżeli chcesz, aby ominęła Cię nieprzyjemna atmosfera związana z takim zachowaniem podwładnych, to koniecznie musisz się dowiedzieć, w jaki sposób wydawać im polecenia, tak aby mieć pewność, że będą je wykonywali.

Bez takich umiejętności, nikt nie będzie w stanie kierować grupą ludzi. Na kwalifikacje do sprawowania funkcji kierowniczych, można patrzeć przede wszystkim pod kątem tego, jak dana osoba radzi sobie z zarządzaniem pracownikami.

Pilnuj, aby polecenia za każdym razem, były wypowiadane miłym i uprzejmym tonem. Dzięki temu, będziesz pokazywał, że szanujesz swojego pracownika, a także jego umiejętności, które są niezbędne do wykonania poleconego mu zadania. Jeżeli będziesz to wszystko wypowiadał ze złością, obraźliwym tonem, to pracownik najprawdopodobniej wykona swoją pracę niedbale, w ogóle nie przywiązując do niej większej uwagi.

W ostateczności, takie niewłaściwe wydawanie poleceń, może doprowadzić do tego, że pracownik zdecyduje się odejść z firmy. Dlatego pamiętaj, że najważniejszy jest tutaj szacunek.

Nie możesz też zapominać o takich podstawowych i ważnych słowach, jak „dziękuję” oraz „proszę”. Czasami kierownictwu wydaje się, że takie słowa nie są potrzebne, bo przecież słuchanie i wypełnianie poleceń, to obowiązek każdego podwładnego.

Jednak trzeba pamiętać, że brak szacunku do pracy, którą wykonuje pracownik, może doprowadzić do tego, że zdecyduje się on odejść do konkurencji i tam będzie wykorzystywał wiedzę, którą zdobył u nas, a to dlatego, że nikt nie lubi być traktowany jak niewolnik. Dlatego warto pamiętać o zasadach dobrego wychowania i używać słów: „proszę” i „dziękuję”.

Warto też do każdego z podwładnych zwracać się po imieniu, w stylu „Marysiu”, „Pani Mario”. Podwładny wówczas będzie czuł się mocniej związany z firmą, a do tego, doceni fakt, że zapamiętałeś jego imię.

Czasami ma miejsce sytuacja, gdy przełożony zwraca się do podlegających mu kobiet „panienko”. Takie zachowanie jest niegrzeczne, obraźliwe, a także świadczy o braku wychowania.

Jak wydawać polecenia?

Trzeba też pilnować, aby wydawane polecenia były jasne i zrozumiałe. Jeśli będą wprowadzały w błąd, albo dawały poczucie niepewności, to może się okazać, że zadanie zostanie źle wykonane.

Warto w odpowiedni sposób uzasadniać polecenia, tak aby pracownicy mogli się zapoznać z zasadami pracy w naszej firmie. Wtedy ich działaniom będzie przyświecał określony cel. Przy nieznanym celu, może się okazać, że wykonywana praca będzie przynosiła mniejsze efekty. Poza tym, wiedząc co chcemy osiągnąć, podwładny będzie mógł wskazać nieprawidłowości, a także przedstawić nam własne pomysły, które niejednokrotnie mogą nas zaskoczyć trafnością.

Jeżeli jest taka możliwość, to podwładni powinni sami organizować sobie pracę. Wówczas będą pracować bardziej efektywnie, a do tego jeszcze, będą się czuli bardziej odpowiedzialni za wykonywaną pracę.

Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

0
Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

Jeżeli przeprowadzimy trening na rozluźnienie mięśni twarzy, gardła, oraz kolejnych części ciała, to uzyskamy efekt naturalnej swobody. Poprawi się dzięki temu dykcja, głos, gestykulacja, a także cała sylwetka ciała.

Dzięki temu też, będziemy mieli lepszą kontrolę nad własnymi odruchami, a także tym, jak zachowujemy się w życiu codziennym, w pracy, jak i w domu. Takie ćwiczenia muszą być dopasowywane indywidualnie, zwłaszcza że możemy spotkać się ze złymi tradycjami, błędami psychologów, nieodpowiednimi ćwiczeniami dykcji, co prowadzi do uczenia się niewłaściwych nawyków, a to z kolei doprowadzi nas do efektu odwrotnego niż zakładaliśmy.

Jak na przykład, może wyglądać trening relaksacji odrębnych części mięśniowych?

Zadanie pierwsze. Rozluźnienie mięśni twarzy.

Trzeba trzymać brwi maksymalnie do góry, aż do granicy wytrzymałości, aby zmęczyć mięśnie. Usta rozluźniamy przez uśmiech do samych uszu, dopóki nie poczujemy się wyczerpani. Barki rozluźnimy, jeśli będziemy dotykać nimi do płatka ucha, ale nie wolno nam przy tym ruszać głową.

Zadanie drugie. Dolne partie mięśni.

Biodra oraz brzuch – utrzymanie nóg w górze siedząc, do momentu wyczerpania.

Ćwiczenie trzecie. Stopy.

Postaw stopy ok. 25 cm od siebie z palcami delikatnie zwróconymi do wewnątrz, tak żebyś czuł mięśnie pośladków. Zadanie to, trzeba wykonywać z głową lekko pochyloną do dołu.

Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

Zadanie czwarte. Łuk.

Punkt 0 trzeba ustawić się tak, aby nogi były rozstawione na ok. 45 cm. Palce na zewnątrz, kolana ugięte. Pięści oprzeć w pasie. Głowę przechylić do tyłu, a potem wyprostować do punktu 0. Tutaj trzeba pamiętać, aby podczas ćwiczenia, trzymać plecy prosto.

Jak można ćwiczyć gardło?

– Mruczenie z zamkniętymi oczami kształtuje więzadła.
– Trening samogłosek a, e, i. Całkowite brzmienie na „m” oraz samogłoskami jednokierunkowo, np. ma-ma-ma. Wypowiadanie „ma”, „me”, „mi” w jednym ciągu. Wypowiadanie samogłosek wzmacniając głos, np. 4 razy aaaa, tj. a – (cicho) a – (głośniej) – a – (głośno), a – (najgłośniej). Tak samo trzeba zrobić z samogłoskami eeee, iiii. Te zadania trzeba robić intensywnie, jeśli chcemy poprawić dykcję. Tak samo jest ze spółgłoskami ba, be ,bi wspomagającymi dźwięczność.
Ćwiczenie dyktando – wypowiadamy zdania, np. nowe-pokolenie 4x (łącznie) z coraz wyższą tonacją
– Trenuj przekaz. Skup się na przekazie, bez podtekstu w wypowiedzi, np. bez ironii.
– Trening przekazu. Wypowiadanie zdań z ironią, np.:
Mamo! Już przyszedłem / Mamo! Przecież prosiłem żebyś tego nie robiła / Mamo! Jak dobrze, że tutaj jesteś . Tutaj dobrze będzie, jeśli zasugerujemy ciąg dalszy

Trening wymowy, dykcji razem z treningiem mięśni twarzy oraz poszczególnych części ciała, może dać niesamowite efekty. Choć ćwiczenia te, mogą się na początku wydawać banalne, to jednak są całkowicie skuteczne. Warto spróbować, aby się o tym przekonać. Im więcej będziemy ćwiczyć w ten sposób, tym szybciej też uzyskamy spodziewane rezultaty, na których tak nam zależy.

Jak zatrudnić cudzoziemca?

0
Jak zatrudnić cudzoziemca?

Masz zamiar zatrudnić u siebie obcokrajowca? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zatrudniać cudzoziemców i jakie dokumenty będą w związku z tym potrzebne. Proces zatrudnienia składa się z kilku etapów.

Rzeczy, których potrzebujesz

* wniosek o wydanie zezwolenia na pracę
* dowód wpłaty
* rejestr handlowy/zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (z ostatnich 3 miesięcy); w przypadku osób fizycznych występujących o zatrudnienie cudzoziemca w charakterze np. Pomocy domowej – należy załączyć dowód osobisty i zaświadczenie o nadaniu numeru NIP,
* dokument potwierdzający prawo do lokalu zgodnie z siedzibą firmy i miejscem wykonywania przez cudzoziemca pracy,
* zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
* zaświadczenie o nadaniu numeru NIP,
* umowa spółki,
* uchwała o powołaniu do pełnienia funkcji w zarządzie osoby prawnej,
* kopia dokumentu podróży cudzoziemca
* dokumenty potwierdzające równoważność kwalifikacji zawodowych oraz poziom wykształcenia cudzoziemca
* oświadczenie pracodawcy złożone w trybie art. 75 kodeksu postępowania administracyjnego
* załącznik – wykaz stanu zatrudnienia,
* informacja starosty właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca (informacja w zakresie złożonej oferty pracy, również w systemie EURES) – (wzór zamieszczony na stronach internetowych urzędów wojewódzkich),
* dokumenty potwierdzające podjęcie przez pracodawcę działań w zakresie powierzenia pracy, która jest przedmiotem wniosku (np. ogłoszenie w gazecie, stronie internetowej itp.) wraz z pisemną informacją pracodawcy w zakresie realizacji,
* informacja pracodawcy w zakresie realizacji oferty EURES,
* zaświadczenie o niekaralności cudzoziemca uzyskane w Polsce z Krajowego Rejestru Karnego (wniosek można pobrać ze strony internetowej urzędu wojewódzkiego),
* zakres czynności cudzoziemca na wnioskowane stanowisko pracy (o ile nie został on uwzględniony we wniosku),
* upoważnienie/pełnomocnictwo do reprezentowania pracodawcy – w przypadku reprezentowania przez inne osoby – oryginał.

W Dzienniku Ustaw 14 grudnia 2010 r. zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie dotyczące wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz U. nr 236, poz. 1559).

Po dniu 31 grudnia 2010 r, czyli od roku 2011 możliwe jest powierzenie wykonywania pracy na podstawie oświadczenia pracodawcy.

W związku z powyższym pracodawcy mogą rejestrować ww. oświadczenia dla pracowników z Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji lub Ukrainy z terminami wykonywania pracy przypadającymi w kolejnych latach.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011r. druki:

* oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy obywatelowi Republiki Białoruś, Republiki Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy oraz
* pouczenia dla podmiotu składającego oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi dostępne są na stronie Powiatowego Urzędu Pracy w Rzeszowie w zakładce : DLA PRACODAWCÓW – Informacje.

Jak zatrudnić cudzoziemca?

Pracodawca lub jego pełnomocnik powinien złożyć pisemny wniosek do wojewody o wydanie cudzoziemcowi zezwolenia na pracę wraz z załącznikami. Jeśli cudzoziemiec miałby wykonywać pracę w innym województwie, niż to w którym zarejestrowana jest siedziba firmy, wówczas pracodawca musi złożyć dwa egzemplarze wniosków.

Należy postarać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca w Polsce. Przyrzeczenie to jest podstawą do ubiegania się o dokumenty legalizujące pobyt w Polsce cudzoziemca (wiza D5 lub decyzja wojewody o zamieszkaniu w Polsce na czas określony).

Po otrzymaniu dokumentów legalizujących pobyt obcokrajowca w kraju rozpoczyna się procedura wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca w Polsce.

Pracodawca musi złożyć wszystkie dodatkowe dokumenty oraz zebrać i przedstawić zaświadczenia uwiarygodniające kompetencje przyszłego pracownika.

Trzeba pamiętać, że umowę o pracę z cudzoziemcem można zawrzeć dopiero po odebraniu zezwolenia na pracę dla niego.

Wskazówki

* Pracodawca może wystąpić z wnioskiem o zgodę na zatrudnienie cudzoziemca pod warunkiem, że nie znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji.
* Pracodawca musi udowodnić, że posiada lokal na prowadzenie działalności gospodarczej (np. przedstawić umowę najmu lokalu, zarejestrowaną w urzędzie skarbowym).
* Pracodawca może zatrudnić obcokrajowca pod warunkiem, że w jego firmie pracuje co najmniej jeden polski pracownik.

Jak być wspaniałym szefem?

0
Jak być wspaniałym szefem?

Bardzo rzadko mamy możliwość spotkać idealnego szefa. Jak zatem zostać taką osobą? Jeżeli pragniesz, aby Twoi podwładni pracowali wydajniej, żeby darzyli Cię szacunkiem i wypełniali Twoje polecenia z uśmiechem, to musisz stosować się do poniższych podpowiedzi.

Rzeczy, których będziesz potrzebował
* odpowiednie, pozytywne nastawienie
* temperament
* charyzma

Musisz kontrolować emocje.

To jak szef jest postrzegany przez pracowników, w dużej mierze zależy od tego, w jakim stopniu potrafi on panować nad swoimi emocjami. W tym przypadku, już pojedynczy wybuch niekontrolowanych emocji, może mieć negatywny wpływ na to, jak podwładni będą patrzyli na swojego szefa.

Zachowuj się w stosunku do innych ludzi tak, jakbyś chciał, aby oni zachowywali się w stosunku do ciebie.

Jeżeli na każdym kroku, będziesz się starał pokazywać, że jesteś przełożonym, może się okazać, że osiągniesz odwrotny efekt, niż zamierzałeś. Znacznie więcej zyskasz w oczach podwładnych, kiedy będziesz ich traktował w sposób partnerski. Jeżeli będziesz im okazywał zaufanie i troskę, możesz być pewny, że odwzajemnią Ci się respektem, oraz szacunkiem.

Na bieżąco rozmawiaj z podwładnymi o tym, co właśnie dzieje się w zakładzie.

Warto zwoływać systematyczne spotkania, na których będziesz informował o tym, co aktualnie dzieje się w firmie. Powinieneś zachęcać swoich podwładnych, aby zadawali pytania, dzielili się swoimi obawami i niepokojami. Ważne jest tutaj, abyś udzielał im odpowiedzi spokojnie, rzeczowo i uprzejmie, zwłaszcza na te pytania, które właśnie ten ich niepokój powodują.

Jak być wspaniałym szefem?

Rób też wszystko, aby zawsze być po stronie pracowników, a nie przeciwko nim. Jeśli będą wiedzieli, że w każdej sytuacji staniesz za nimi murem, to możesz być pewny, że odwdzięczą Ci się większą lojalnością, a także większym zaangażowaniem w wykonywaną pracę.

Warto często delegować obowiązki, jednak musi to być efektywne.

Najgorsze co możesz zrobić, to przerzucić na swoich podwładnych zadania do wykonania, których sam z jakiegoś powodu nie chcesz wykonać. Musisz też wykazywać zainteresowanie pracą swoich pracowników, dopytuj jak im idzie, pytaj czy nie mają jakichś problemów, służ radą i pomocą, jednak nigdy nie śledź ich, nie pilnuj na każdym kroku, bo poczują, że nie masz do nich zaufania.

Ważne jest też to, abyś okazywał im swój entuzjazm i zadowolenie z wykonanej przez nich pracy. Powinieneś także zadbać o to, aby każdy z pracowników zdawał sobie sprawę z tego, jakie są priorytety firmy i do czego powinniście dążyć.

Musisz wszystkich taktować równo.

Nie wolno Ci nikogo faworyzować. Musisz wszystkich traktować jednakowo, pokazywać im, że tak samo są ważni dla firmy, że zauważasz ich pracę i że wszystkich nagradzasz odpowiednio według ich zasług, nie faworyzując tutaj nikogo. Jeśli będziesz działał niesprawiedliwie, do grupy wkradnie się niemiła atmosfera, a wówczas wydajność pracy znacznie spadnie, a tego z pewnością byś nie chciał. Tylko przy sprawiedliwym traktowaniu, masz szansę stworzyć zgrany zespół, który wspólnymi siłami, będzie pracował na sukces firmy.

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Programy kafeteryjne cieszą się coraz większa popularnością, wśród ludzi na całym świecie. Dzięki nim pracownik ma możliwość wyboru nagrody, która ma mu być przyznana, za pewne, konkretnie określone sukcesy, które osiągnął w pracy. Ten system nagradzania, świetnie wpływa na motywację pracowników do dalszej pracy, znacznie zmniejsza niebezpieczeństwo wypalenia zawodowego, a do tego jeszcze ma pozytywny wpływ na poziom dowartościowania. Podwładni będą czuli się ważniejsi, a co ważniejsze, będą wiedzieli, że są zauważeni przez kierownika i szefostwo firmy.

Takie programy nie mają tylko charakteru materialnego, o czym niestety szefostwo często zapomina i nie decyduje się na ich stosowanie, tłumacząc się za wysokimi kosztami. Najczęściej w menu kafeteryjnym możemy trafić na takie nagrody, jak:

* dzień wolny od pracy,
* wejściówka na basen,
* wejściówka na siłownię,
* bilet do kina,
* wycieczkę,
* okazja do pracy przez ustalony okres czasu (np. tydzień) w mniejszej ilości godzin.

Tego typu programy kafeteryjne będą mogły spełniać rolę motywacyjną, kiedy to podstawowe wynagrodzenie pracownika jest dość wysokie, a więc pracownik ma zapewnione podstawowe środki utrzymania, dzięki uzyskiwanemu regularnie wynagrodzeniu. Jeśli takiego wynagrodzenia nie będzie, podwładny otrzymując karnet na basen, czy wycieczkę, może czuć się rozczarowany, jeśli nie będzie miał dodatkowych środków na zaspokojenie podstawowych potrzeb swojej rodziny.

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Jeśli chcemy uniknąć rozczarowania ze strony podwładnych, to powinniśmy z nimi jak najwięcej rozmawiać. O tym, czego potrzebują, czym się interesują, do jakich celów dążą. Takie nowoczesne systemy wynagradzania, powinny być elastyczne i dopasowane do wyników pracy. Wtedy taki system będzie konkurencyjny, a jest to ważne, bo rynek ciągle się zmienia. Im lepiej też będzie dostosowany do potrzeb pracowników, tym też większa będzie szansa, że będą oni zadowoleni, z otrzymania go.

Wskazówki

* Obecnie zwraca się coraz większą uwagę na pracownika. Na jego potrzeby, oczekiwania w stosunku do wypełnianej pracy, jakie ma on plany, marzenia, co chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat.
* Taki system wynagradzania powinien być odpowiednio dobrany do oczekiwań sygnalizowanych przez podwładnego. Podstawowe wynagrodzenie, to nagroda za miesiąc ciężkiej, solidnej i lojalnej pracy. Taka nagroda więc, powinna być atrakcyjna i pożądana, przez osobę, która ją otrzymuje.
* Nagrody nie muszą być kosztowne, z punktu widzenia wydatków ponoszonych przez pracodawcę, a mogą dać wiele dobrego. Niestety nasi pracodawcy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę, a co się z tym wiąże, zdają się nie zauważać zalet, jakie płyną z takiego systemu nagradzania.
* Takie programy kafeteryjne posiadają jednak swoje minusy. Jednym z nich, z pewnością będzie fakt, że zazwyczaj są one dość trudne do przygotowania, a także późniejsze kierowanie nimi, może okazać się dość czasochłonne. Co także może zniechęcać część pracodawców do tego, aby zaczęli je wykorzystywać w swojej firmie.

Jak udzielać pochwał i nagan?

0
Jak udzielać pochwał i nagan?

Poprawne chwalenie podwładnych, a także umiejętność odpowiedniego udzielania im nagan, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie powinien pokazywać manager.

Jeżeli prawidłowo przekazujemy uwagi swoim pracownikom, to w decydujący sposób wpływamy na to, jaka jest ich motywacja odnośnie podejścia do pracy. Dlatego warto wiedzieć, jak powinno się udzielać pochwał i nagan, tak aby mieć pewność, że pracownicy będą zmotywowani, do dalszej pracy i wezmą sobie nasze uwagi do serca.

Jeżeli chcemy pracownika zganić za jakieś działania, które nam nie odpowiadają, to powinniśmy to zrobić w cztery oczy. Warto wybrać ustronne miejsce, gdzie będziemy mieli pewność, że nikt nam nie przeszkodzi i tam wyrazić swoje krytyczne zdanie.

Jeżeli chcesz, aby twoja nagana czy pochwała zostały dobrze odebrane, to w żadnym wypadku nie powinieneś porównywać podwładnego z pozostałymi pracownikami. Dużo lepszym rozwiązaniem, będzie odwołanie się do standardów, jakie panują w firmie.

Musisz zawsze zwracać uwagę na to, aby krytykować oraz chwalić, za konkretne działania, a nie za całokształt. Pracownik musi dokładnie wiedzieć, co zrobił dobrze, albo co zrobił źle i powinien to poprawić.

Jeżeli musisz za coś skrytykować pracownika, to zrób to od razu po sytuacji, która nie wywołała Twojego zadowolenia. Nie wolno takich spraw zostawiać na „później”, bo będzie nam się wówczas trudniej do tego odnieść, a pracownik nie do końca może wiedzieć, o jakiej sytuacji mówimy.

Jeśli już musisz udzielić nagany, to zawsze zapytaj podwładnego, dlaczego zachował się w ten sposób i poproś o wyjaśnienie, w jaki sposób powinien się zachować podczas podobnej sytuacji w przyszłości.

Jak udzielać pochwał i nagan?

W odróżnienie od nagany, chwalić trzeba zawsze publicznie, przy większej ilości osób i należy to zrobić głośno. Im więcej osób usłyszy taką pochwałę, tym będzie lepiej, bo wówczas będzie on bardziej zmotywowany do wytężonej pracy. Takie pochwały dają dużo lepsze efekty, niż obawa przed poniesieniem kary. Dlatego warto wychwytywać momenty, gdy pracownik faktycznie zasłużył na to, aby go pochwalić przed innymi.

Jeżeli nie chcesz, aby Twoje pochwały straciły na wartości, to nie możesz ich jednemu pracownikowi udzielać zbyt często. To jest tak jak ze słodyczami, opakowanie zjedzone w krótkim czasie, nie będzie smakowało tak dobrze, jak jeden cukierek zjedzony raz na jakiś czas. Jeśli będziesz zbyt często chwalił pracownika, on przestanie zwracać na te pochwały uwagę.

Pamiętaj, aby chwalić pracowników w momentach, gdy zrobią coś wyjątkowego. Kiedy jakiś pracownik codziennie przez swoją pracę uzyskuje wyższe wyniki niż jego koledzy, to powinien uzyskać nagrodę w formie wyższego wynagrodzenia, a nie codziennie powtarzanych pochwał. Trzeba chwalić za to, że ktoś przekroczył swoją własną normę, a nie to, że pracuje za każdym razem lepiej niż koledzy.

Podczas udzielania nagany, pamiętaj, że możesz odnosić się tylko do zachowania pracownika, ale nie może ona odnosić się do jego charakteru. Tak jak pod żadnym pozorem nie wolno Ci obrażać godności osobistej podwładnego

Jak zapobiec odejściom wartościowych pracowników?

Jak zapobiec odejściom wartościowych pracowników?

Coraz częściej wartościowi pracownicy odchodzą z twojej firmy? Bardziej interesują się ofertą pracy u konkurencji niż twoją? Jeżeli nawet podwyżki nie zatrzymały tego odpływu podwładnych, to koniecznie musisz się dowiedzieć, co zrobić, aby ci wartościowi pracownicy jednak u ciebie chcieli zostać.

Koniecznie popraw relacje z podwładnymi. Muszą czuć, że są współodpowiedzialni za własny rozwój zawodowy, a także rozwój firmy. Jeżeli nie będą się czuli wykorzystywani, to bardziej będą się czuli związani z firmą.

Za każdym razem, rzeczy takie jak: podwyżki, premie, muszą być powiązane z wynikami pracy. Wynagrodzenie jest czymś oczywistym, tego pracownik oczekuje zarówno u Ciebie, jak i u konkurencji. Ocenianie pracowników i łączenie tego z wynagrodzeniem nie jest łatwe, jednak da niesamowite efekty, bo wówczas podwładni będą bardziej związani z firmą. Właściwy system nagradzania będzie sprzyjał lepszej atmosferze w pracy, a także na linii pracownik – firma.

Każdy pracownik musi wcześniej wiedzieć, jakie będą kryteria oceny pracy, tak aby mógł się do tego odpowiednio przygotować i zmienić to, co jest konieczne do zmiany.

Jak zapobiec odejściom wartościowych pracowników?

Zawsze potrzebny jest rozwój. Dlatego zadbaj o odpowiednie kursy i szkolenia, dopasowane do konkretnych pracowników. W przeciwnym wypadku, najlepsi będą odchodzili tam, gdzie będą mieli taką szansę na rozwój.

Musisz im także pokazać, jakie stanowisko mają szansę zajmować za kilka lat w tej firmie, tak aby mieli określony cel, do którego będą mogli dążyć. Najważniejsze tutaj jest to, aby wysłać pracownika na taki kurs, który faktycznie będzie go interesował.

Jeśli wszystkich będziemy wysyłać w to samo miejsce, to możemy być pewni, że w niektórych przypadkach my stracimy pieniądze, a pracownik i tak nic nie wyniesie dla siebie z takiego kursu. Co więcej, może poczuć się niedoceniany i tym bardziej zechce odejść. Dlatego najpierw musisz się dowiedzieć, co będzie odpowiadało konkretnemu pracownikowi.

Ważny jest także prawidłowy obieg informacji jaki panuje w naszej firmie, a także to, jaka jest w niej struktura organizacyjna. Musisz cały czas pamiętać o konieczności kształtowania wizerunku firmy, tym zewnętrznym, ale także tym wewnętrznym. Najgorsze co możesz zrobić, to pozwolić, aby pojawiały się niedomówienia i plotki w firmie.

Dlatego właśnie musisz na bieżąco informować pracowników o tym, jakie działania zamierza podejmować firma, a także o tym, jaka jest jej sytuacja na rynku. Im bardziej podwładni będą czuli, że są częścią firmy, tym będzie lepiej.

Warto systematycznie robić badanie satysfakcji pracowników, które oczywiście będą przeprowadzane anonimowo. Takie działanie, pozwoli wykryć błędy, które są popełniane w odniesieniu do zarządzania zasobami ludzkimi w firmie i będzie można poprawić te niewłaściwe działania.

Pamiętać musimy, że czynniki finansowe, mają tylko określony i niewielki wpływ na satysfakcję podwładnych w pracy. Zazwyczaj większe znaczenie będą miały czynniki pozafinansowe, takie jak atmosfera w pracy, czy relacje pracowników z szefostwem.

Jak rekrutować pracowników?

0
Jak rekrutować pracowników?

Jednym z ważniejszych etapów rekrutacji, jest rozmowa kwalifikacyjna. Od odpowiednio przeprowadzonej rekrutacji, będzie zależała przyszłość firmy, bo to podwładni tworzą firmę i jej sukces. Warto więc wiedzieć, jak właściwie prowadzić rozmowę kwalifikacyjną, jakie pytania zadawać, a czego nam robić nie wolno.

Opracuj pytania

Musisz przygotować zbiór pytań, które zadasz kandydatowi. Nie musisz się ich kurczowo trzymać, powinny wynikać z aktualnej treści rozmowy i padać naturalnie. Powinieneś jednak zadać wszystkie pytania z listy. Mając jeden system pytań, łatwiej będzie Ci wybrać odpowiedniego pracownika.

Typ pytań

Powinieneś pytać o: doświadczenie, umiejętności, zdolności niezbędne do pracy na tym stanowisku. Uzyskasz cechy charakteru jakie musi mieć taki pracownik, więc łatwiej będzie Ci znaleźć tego właściwego.

O co nie pytać?

Nie możesz dyskryminować poprzez zadawane pytania. Nie pytaj o preferencje seksualne, jeśli nie ma to nic wspólnego z proponowanym stanowiskiem. Tak jak nie jest konieczna wiedza o stanie cywilnym, posiadaniu dzieci, religii, pochodzeniu czy o stosunku do używek.

W jaki sposób zaczynać rozmowę?

Staraj się zacząć rozmowę od pytań, które rozluźnią kandydata i poprawią atmosferę. Powinny być to pytania zamknięte i łatwe do wypowiedzi np. „Dotarł Pan/Pani do nas bez problemów?”, „Napije się Pani/Pan herbaty”. Potem przejdź do pytań otwartych.

Odpowiedzi na pytania

Daj rozmówcy czas do namysłu. Nie pospieszaj, nie sugeruj odpowiedzi.

Mowa ciała

Zwracaj uwagę na to jak zachowuje się kandydat i jakie robi ruchy. To może więcej o nim powiedzieć niż słowa.

Jak rekrutować pracowników?

Notatki

Rób notatki z rozmowy, ale staraj się nie notować słowo w słowo tego, co mówi rozmówca.

Prowadzenie rozmowy

Kandydat nie może przejąć inicjatywy w rozmowie, to on ma być w centrum rozmowy. Oczywiście odpowiadaj na jego pytania, ale miej rozmowę pod kontrolą.

Pytania kandydata

Słuchaj kandydata. Może być zbytnio skupiony na sobie, jeśli pyta na samym początku o wynagrodzenie i premie. Będzie osobą elastyczną, jeśli będzie się interesował szkoleniami, awansami i pokaże, że zależy mu na karierze zawodowej. Sprawdź, czy pamięta udzielone przez Ciebie odpowiedzi, jeśli nie, może się okazać, że zadaje pytania w wyuczony sposób.

Opis kandydata

Zapytaj o jego wady i zalety. Osoby pewne siebie nie będą miały z tym problemów. Możesz też zapytać, z jakiej dziedziny chciałby być najlepszy.

Wcześniejsza praca

Zapytaj o poprzedniego pracodawcę, wybadaj dlaczego ją zmienia. Poproś o referencje, albo możliwość zadzwonienia do poprzedniego pracodawcy. Postaraj się wybadać, czy był lojalny wobec poprzedniego pracodawcy, jeśli tak, taki też będzie dla Ciebie.

Praca w zespole

Zobacz czy już pracował w zespole i dowiedz się, jak taka współpraca wyglądała.

Pytania scenariuszowe

Warto zadać pytania scenariuszowe, aby sprawdzić zachowanie kandydata w określonej sytuacji.

Dlaczego tutaj?

Zapytaj dlaczego chce pracować na tym stanowisku. Zobacz ile wie o firmie, im więcej tego będzie, tym bardziej możesz być pewny, że faktycznie interesuje go Twoja firma i to stanowisko.

Zainteresowania

Warto zapytać o zainteresowania kandydata, o to jakie ma hobby. Jeśli lubi ekstremalne sporty, to nie boi się ryzyka. Jeśli woli oglądać ptaki, to znaczy, że jest cierpliwy i wytrzymały.

Jak zmotywować pracowników?

0
Jak zmotywować pracowników?

Patrzysz na swoich podwładnych i masz wrażenie, że nie ma w nich żadnych chęci do pracy? Snują się po biurze, jakby nie bardzo wiedzieli, co powinni zrobić? Pamiętaj, że zawsze jest odpowiedni moment na to, aby zmotywować pracowników do lepszej pracy i wyciągnąć z nich wszystko to, co najlepsze. Możesz być wtedy pewien, że nie tylko wzrośnie wydajność pracy, ale także będzie większe ogólne zadowolenie, także Twoje.

Motywowanie zacznij od siebie. Przede wszystkim pomyśl o tym, co na ciebie wpływa motywująco, dzięki czemu pracujesz bardziej wydajnie, a do tego masz w sobie upór, aby osiągnąć zamierzone wcześniej cele.

Jeżeli Ty będziesz zmotywowany, to dasz odpowiedni przykład swoim pracowniom, będą chcieli Cię naśladować, a co się z tym wiąże, z większą chęcią, będą chcieli z Tobą pracować. Jeśli będziesz im pokazywał, że nie lubisz swojej pracy, że nie sprawia Ci ona przyjemności, to jak mają się czuć Twoi podwładni? Mówiąc za Albertem Schweitzerem: „Dobry przykład nie jest głównym sposobem oddziaływania na innych, jest jedynym sposobem”.

Warto znać swoich podwładnych. Postaraj się jak najwięcej dowiedzieć o życiu swoich pracowników, o tym co lubią, jakie są ich cele. Jeśli będziesz wiedział co motywuje każdego z nich, będziesz wiedział, jak to wykorzystać, tak aby mieć pewność, że włożą wszystkie swoje siły w to, aby firma osiągnęła zamierzone cele.

Jasno wyznacz cele. Podaj konkretne cele, takie, które będą zrozumiałe, możliwe do wykonania i przede wszystkim, które da się zmierzyć. Dopóki podwładni mogą się skupić na wykonywaniu konkretnych zadań, będą pracować z większą motywacją.

Podziel autorytet. Oczywiście to Ty znasz końcowy cel, który ma być osiągnięty. Jednak jeżeli wytłumaczysz wszystkim do czego chcesz dojść, a następnie pozwolisz każdemu, aby sam mógł decydować o tym, jak wykona swoje zadanie, to rozdzielisz autorytet na wszystkich. Wówczas będą czuli się zachęceni do bardziej wytężonej pracy, a to dlatego, że będą czuli się tak, jakby to oni byli kierownikami.

Jak zmotywować pracowników?

Przygotuj system nagród. Warto jest poświęcić trochę czasu na opracowanie systemu nagradzania pracowników, za dobrze wykonaną pracę. Mogą to być nagrody i premie uznaniowe, podwyżki, nadprogramowy urlop, albo nawet zwiększenie odpowiedzialności czy awans. Ważne jest to, aby pracownicy widzieli, że dostrzegasz ich zaangażowanie i potrafisz to nagrodzić.

Bardzo ważne jest utrzymywanie motywacji na odpowiednim poziomie. Jeżeli uda się Wam osiągnąć sukces, to nie możesz osiąść na laurach. Do Twoich zadań, jako managera, należy ciągłe utrzymywanie motywacji pracowników na odpowiednim poziomie, ponieważ rozwój firmy musi cały czas trwać. Dlatego organizuj wyjazdy, wycieczki integracyjne, bo zmotywowani pracownicy to szczęśliwsi pracownicy, a więc też tacy, którzy chętniej będą się podejmować powierzonych zadań. To się tymczasem przełoży na dalszy sukces firmy, jednak musisz być tutaj kreatywny, tak aby ta motywacja cały czas była utrzymywana na odpowiednim poziomie.

ZOBACZ TEŻ