Jak panować nad gniewem?

0
Jak kontrolować gniew?

Na pewno każdy, nie raz w życiu przeżył moment, gdy ogarnął go gniew. Dusiło, narastało, niszczyło od środka, aż w końcu doprowadziło do wybuchu złości. Na szczęście, jest parę sposobów, które pomogą zapanować nad gniewem, a także pozwolą nam lepiej panować nad naszymi emocjami. Warto je poznać, aby mieć pewność, że w momencie napadu gniewu, nie zrobimy czegoś, czego później będziemy bardzo żałowali.

Najprostszym sposobem na to, aby zapanować nad gniewem, jest wzięcie głębokiego, spokojnego oddechu. Powtórzenie parokrotnie wdechu nosem i wydechu ustami, może nas naprawdę bardzo dobrze uspokoić. Co najważniejsze, do zastosowania tej metody nie potrzebujemy niczego więcej, więc możemy ją wykonać za każdym razem, gdy czujemy, że zaczyna nas dopadać złość.

Warto zrobić chwilę przerwy w pracy. Jeśli jesteśmy zdenerwowani, nic nie pójdzie nam tak jak powinno, a co się z tym wiąże, podjęta przez nas praca nie przyniesie żadnego efektu. Dlatego warto wybrać się na krótki, ale intensywny spacer, albo poświęcić 15 minut na inną czynność, która działa na nas relaksująco. Wówczas łatwiej będzie nam zapomnieć o tym, co wywołało naszą złość, a co się z tym wiąże, łatwiej będzie nam powrócić do bardziej efektywnej pracy.

Jeśli jesteś zły, nie wyżywaj się na innych. Nie mów niczego w złości, nie wyładowuj na innych swojego gniewu. Co prawda, tobie pozwoli to na ujście emocji, sprawi, że się uspokoisz, ale możesz być jednocześnie pewien, że później będziesz żałował swojego postępowania. Zwłaszcza, że w gniewie możesz powiedzieć coś, czego tak naprawdę nie chciałeś, a powiedzianych raz słów nie da się już cofnąć.

Warto wybrać się na krótki spacer. Możemy iść spokojnie, jednak jeśli będzie on intensywny, to możemy być pewni, że łatwiej będzie nam uspokoić nerwy, pozbędziemy się nadmiaru energii spowodowanej złością, a co się z tym wiąże, znacznie łatwiej będzie nam się uspokoić i zapanować nad naszymi nerwami.

Jak kontrolować gniew?

Chociaż łatwiej jest to powiedzieć niż zrobić, to jednak staraj się nie myśleć o tym, co wprawiło cię w złość. Niczego tym nie osiągniesz, poza tym, że jeszcze bardziej będziesz się denerwował, a to do niczego dobrego cię nie doprowadzi. Dlatego postaraj się myśleć o czymś przyjemnym, a jeżeli potrafisz to zrobić, to warto skupić się na medytacji. Dzięki temu szybciej odzyskasz spokój, powrócisz do równowagi, a co się z tym wiąże, łatwiej będzie ci zapanować nad swoimi emocjami.

Dobrze zrobi ci słuchanie relaksującej muzyki. Najlepiej zrobisz, jeżeli wybierzesz muzykę instrumentalną, jednak prawda jest taka, że powinieneś wybrać taką, która najlepiej na ciebie działa. Jeśli masz taką, która już nie raz zadziałała na twoje skołatane nerwy, to warto ją sobie włączyć i się na niej skupić.

Jeżeli nie będziesz w stanie dłużej panować nad gniewem, to warto dać mu ujście w bezpieczny sposób. Możesz złamać ołówek, pognieść kartkę, zdusić piłkę. Najważniejsze jednak jest to, abyś wyżył się na martwych przedmiotach, a nie na ludziach, którzy są w pobliżu.

Droga do awansu, czyli jak postępować, by wzmocnić swoją pozycję w firmie

0

Kariera zawodowa jest dosyć ważnym obszarem w życiu większości ludzi, dlatego wielu z nich marzy o awansie. Jedni wolą objąć kierownicze stanowisko, inni zaś chcą po prostu nauczyć się czegoś nowego, zmienić otoczenie i zakres swoich obowiązków. Bez względu na to, o jakim stanowisku marzymy, musimy postępować wedle pewnych zasad, które przybliżą nas do sukcesu.

Nasze zainteresowania i umiejętności

By dowiedzieć się, jakie są nasze trwałe zainteresowania, musimy zwrócić uwagę na:

  • sposoby spędzania przez nas wolnego czasu,
  • przedmioty szkolne, z którymi najlepiej sobie radzimy i których nauka sprawia nam przyjemność i zainteresowanie,
  • uczestnictwo w licznych konkursach, kołach zainteresowań czy innych zajęciach pozalekcyjnych.

Większość z nas na problem z realnym określeniem swoich predyspozycji zawodowych, w takich sytuacjach mogą pomóc nam różne narzędzia badawcze, takie jak testy czy kwestionariusze, które pozwalają nam poznać siebie, dodatkowo możemy w tym celu porozmawiać z naszymi najbliższymi – są to osoby, na których polegamy i są wobec nas szczere.

Dlaczego jest to aż tak ważne? Ponieważ jest to jedyny racjonalny sposób na to, aby poznać siebie i osiągnąć prawdziwy sukces. Często wydaje nam się, że świetnie sprawdzilibyśmy się w niektórych zawodach, a o innych nawet nie pomyśleliśmy, podczas gdy okazuje się, że to właśnie takimi predyspozycjami władamy.

Skupienie i koncentracja

W pracy powinniśmy przede wszystkim skupić się na wykonywanych przez nas zadaniach, w innym przypadku okazuje się, że tracimy mnóstwo cennego czasu i nie wyrabiamy się ze swoimi obowiązkami. Postarajmy się więc ograniczyć nasze myśli i działania wyłącznie do spraw zawodowych i myślmy wyłącznie o tym, co w danej chwili robimy. Nie ważne jest to, co było ani to, co wydarzy się za kilka godzin, ważne jest tu i teraz.

Nie martwmy się również na zapas, co wiele z nas niestety robi. A co, jeśli się nie uda? A co, jeśli nie zdążę? Takie myślenie, zamiast przybliżać nas do sukcesu, skutecznie nas od niego oddala i możemy być pewni, że faktycznie nic nam wtedy nie wyjdzie.

Dobrze, jeśli na każde zadanie, które mamy do wykonania, wyznaczymy sobie konkretny termin, na przykład: w ciągu godziny zrobię to i to. W ten sposób w pełni kontrolujemy nasza pracę i o wiele łatwiej jest nam się zorganizować i działać jak najefektywniej. Mniej więcej godzinę przed końcem pracy dobrze jest zakończyć wszelkie zadania, ale nie zostawiajmy ich niedokończonych. Możemy przygotować dokumenty oraz stanowisko pracy na następny dzień i ze spokojem opuścić miejsce pracy.

Droga do celu może być prosta

Chcąc awansować, musimy mieć jasne wytyczne, pewność siebie i głowę podniesioną do góry. Nikt nie da nam możliwości awansu, gdy będziemy skromni, mało gadatliwi i wstydliwi – nie są to cechy, które kojarzą się z sukcesem.

Pracując na danym stanowisku, musimy mieć nie tylko odpowiednie umiejętności, ale powinniśmy być bardziej zaangażowani i dosyć elastyczni. Jeśli otworzymy się na nowe ścieżki i rozwój, będzie nam łatwiej spełnić marzenia i realizować plany zawodowe.

Ważne, żeby w naszej głowie panował też porządek – w przypadku, gdy skupimy się na zbyt wielu rzeczach naraz, możemy mieć problemy organizacyjne. Pracodawca zauważy nasze roztrzepanie i może nie odebrać tego zbyt korzystnie. Dlatego skupmy się na jednej rzeczy i realizujmy ją krok po kroku.

Dla niektórych może być to szkolenie w danej dziedzinie, dla innych nauka nowego języka obcego, ważne, aby wiązało się to z osiągnięciem założonego przez nas celu, który przybliży nas do awansu. Dobrze jest też ustalić sobie pewien okres na osiągnięcie danego celu, na przykład: „w ciągu miesiąca zdobędę licencję na wózek widłowy”.

Obserwujmy i nie bójmy się pytać

Biorąc udział w licznych szkoleniach, warsztatach czy treningach wykazujemy duże chęci do osiągnięcia sukcesu i rozwinięcia swojej kariery, nie wystarczy jednak uczęszczać na dane zajęcia, lecz wyciągać z nich jak najwięcej wiedzy oraz przydatnych informacji. W tym celu starajmy się być bardzo uważni oraz aktywni podczas zajęć i nie krępujmy się zadawać pytań.

Dzięki temu wszystko jest jasne i nic nie stanowi dla nas przeszkody, pamiętajmy, że prowadzący są od nas o wiele bardziej doświadczeniem i ich celem jest przekazanie nam odpowiedniej wiedzy po to, abyśmy sami mogli osiągnąć podobny sukces.

Budujmy pozytywne relacje z innymi ludźmi

Kolejną zasadą rozwoju naszej kariery zawodowej jest utrzymywanie relacji z osobami, które mogą korzystnie wpłynąć na nasze życie. W dzisiejszych czasach cały czas obracamy się wśród ludzi, warto więc to wykorzystać i stworzyć właściwe relacje biznesowe, które w przyszłości mogą okazać się bardzo cenne. Warto mieć obok siebie ludzi, którzy będą nas chwalić, polecać i wspierać w rozwoju.

Umiejętność rozmowy, empatia i chęć pomocy innym to cechy, które powinny nami kierować. W dzisiejszych czasach cały czas obracamy się wśród ludzi, warto więc to wykorzystać i stworzyć właściwe relacje biznesowe, które w przyszłości mogą okazać się bardzo cenne. Warto mieć obok siebie ludzi, którzy będą nas chwalić, polecać i wspierać w rozwoju.

Jak zwiększyć kreatywność?

0
Jak zwiększyć kreatywność?

Każdy jest kreatywny, nigdy nie jest tak, że nie mamy żadnej twórczej tendencji. Jednak nie wszyscy ludzie są nastawieni na wprowadzanie swoich planów w życie, bo po prostu się ich wstydzą, obawiając się, że nie spodobają się one innym ludziom.

A jednak, warto uwierzyć w siebie i pokazać swoje pomysły innym. Co prawda ludzie z branży są zdania, że ciężko jest codziennie tworzyć coś kreatywnego, zwłaszcza przy kilku projektach. Jednak można popracować nad zwiększeniem kreatywności.

Miej przy sobie notatnik.

Czasami pomysły mogą się pojawiać nieoczekiwania. Dlatego warto zawsze mieć przy sobie notatnik, tak aby na bieżąco zapisywać w nim pojawiające się pomysły. Później na spokojnie będzie można je przejrzeć.

Bądź na bieżąco z kulturą.

Czytaj, odwiedzaj galerie, oglądaj filmy i przedstawienie teatralne. Poprawi to twoją kreatywność i będzie inspiracją do pracy.

Szukaj nowych doświadczeń.

Poszerzaj swoje horyzonty, szukaj nowych doświadczeń. Sięgaj po książki, których nigdy nie czytałeś, słuchaj muzyki, którą do tej pory omijałeś. Wówczas będziesz mógł liczyć na nowe inspiracje.

Rutyna nie jest dobra.

Jeżeli działasz rutynowo – przestajesz myśleć. Próbuj nowych rzeczy, aby twój mózg był ciągle gotowy do działania.

Burza mózgów.

Spisuj wszystko co ci przyjdzie do głowy, a potem wybierz najlepsze pomysły z całej tej listy.

Mapa myśli.

Zapisuj słowa i myśli, twórz powiązania między nimi, aby łatwiej było ci to wszystko sobie wyobrazić.

Szukaj przeciwstawnych pomysłów.

Zestawiaj nowe pomysły ze starymi. Wybierając z nich to, co w każdym z nich jest najlepsze. Pomijając to, co jest gorsze.

Przedyskutuj pomysły.

Jeśli nie jesteś pewny co do pomysłu, to porozmawiaj z innymi osobami. Zróbcie burzę mózgów, która pozwoli wydobyć z niego plusy i zalety.

Rozmawiaj ze wszystkimi.

Możesz porozmawiać ze znajomymi z branży, ale też z całkiem obcymi ludźmi. Warto także porozmawiać z dziećmi, które mogą nas zaskoczyć swoimi trafnymi spostrzeżeniami i nietuzinkowymi pomysłami.

Jak zwiększyć kreatywność?

Określ szczyt swojej kreatywności.

Nasz organizm ma własny rytm pracy. Zobacz, kiedy jesteś najbardziej kreatywny: rano, popołudniu czy wieczorem. Staraj się pracować właśnie w tym czasie. Unikaj jednak pracy po obfitym posiłku, a także po słodyczach.

Rób sobie przerwy i ćwicz.

Ważne jest robienie systematycznych przerw, bo wówczas umysł się zresetuje, dzięki czemu dłużej będziemy mogli utrzymać koncentrację.

Korzystaj z notatników.

Warto zapisywać notatki nie tylko na komputerze, ale także na kartce. Podkreślając co lepsze pomysły na kolorowo, łatwiej będzie nam je później odnaleźć.

Znajdź miejsce, które wspomaga twój proces myślowy.

Szukaj inspiracji poza biurkiem. Idź do muzeum, nad wodę, wszędzie tam, gdzie będzie wygodnie i spokojnie.

Bądź pewny siebie.

Jeżeli będziesz walczył o swoje pomysły, to możesz do nich przekonać innych. Nawet jeśli na początku wydaje ci się, że dany pomysł jest głupi.

Ćwicz swój mózg.

Mózg także wymaga regularnych ćwiczeń. Rozwiązuj krzyżówki, łamigłówki, graj w gry edukacyjne. Dzięki temu będziesz ćwiczył umysł, a on będzie lepiej działał.

Jak się skutecznie komunikować?

Jak się skutecznie komunikować?

Odpowiednia zdolność komunikacji jest bardzo ważna. Sprawdza się w kontaktach z innymi ludźmi i w pracy. Dlatego naucz się odpowiedniej komunikacji. Jak to można zrobić?

Musisz zrozumieć ważność komunikacji.

Porozumiewamy się codziennie, ale czy wiemy że:
Zazwyczaj pracownik komunikuje się przez połowę czasu pracy. Sukces biznesowy w 85% będzie zależało od komunikowania się i umiejętności w kontaktach interpersonalnych. 45% komunikowania się polega na słuchaniu innych.

Komunikowanie się przez mowę

Bądź komunikatywny. Trzeba mówić zrozumiale i wyraźnie, wtedy ludzie zapamiętają to co mówisz. Używaj prostych słów, mów głośno aby wszyscy cię słyszeli, ale nie za głośno, bo będziesz sprawiał wrażenie, że się kłócisz.

Słuchaj aktywnie.

Komunikacja wymaga nie tylko mówienia, ale także uważnego słuchania. Dowiesz się, na ile zostałeś zrozumiany przez rozmówcę.

Bądź interesujący wokalnie.

Zmieniaj intonację głosu. Podnoś wysokość głosu, gdy przechodzisz do innego tematu. Przy ważnych punktach mów głośniej i wolniej.

Zorganizuj swoją komunikację.

Co chcesz przekazać?

Sprecyzuj co chcesz osiągnąć, czy chcesz uzyskać informację, czy zainicjować jakieś działania.

Przygotuj się

Warto określić sobie punkty kluczowe rozmowy. Skupiaj się na nich, a jeśli zboczysz z tematu, łatwiej będzie ci do nich wrócić. Warto wstawić anegdotę, albo żart. Rozluźni atmosferę i pokaże słuchaczom, że jesteś takim człowiekiem jak oni.

Skoncentruj się na temacie.

Fakty, historie i aluzje muszą być powiązane z tematem. Używaj zwrotów, jeśli chcesz podkreślić jakieś punkty.
Obejrzyj nagrania znanych mówców i się na nich wzoruj.

Rozpoznawaj ludzi.

Uśmiechaj się do słuchaczy, skiń głową. W ten sposób nawiążesz z nimi lepszy kontakt.

Komunikacja przez ciało

Panuj nad twarzą. Delikatnie zmieniaj wyraz twarzy, unikaj takich które pokazują negatywne emocje. Dostosuj wyraz twarzy do kontekstu wypowiedzi.

Komunikacja oko w oko.

Kontakt wzrokowy jest bardzo ważny, pokazujemy rozmówcy, że jest dla nas ważny. Trzeba uważać, aby to spojrzenie nie było natarczywe.
Prowadząc wykład na sali, staraj się nawiązać kontakt z każdym uczestnikiem.
Rób przerwy pomiędzy poszczególnymi akapitami w wypowiedzi i patrz przez chwilę na słuchaczy.

Używaj oddechu i pauz

Przerwy między wypowiedziami pobudzają ciekawość u słuchaczy, pozwalają podkreślić informacje, a komunikat jest bardziej zrozumiały.
Bierz głęboki oddech przed rozmową.
Regularnie oddychaj podczas rozmowy, bo zachowasz wówczas spokojny głos.
Zaczerpnij tchu w czasie wypowiedzi.

Uważaj na gestykulację

Ruchy rąk mogą pokazywać otwartość, albo zamknięcie na innych. Warto unikać gestów, które mogą przeszkadzać słuchaczom, w skupieniu się na tym co mówisz. Patrz na słuchaczy, aby wiedzieć, jaki mają do ciebie stosunek.

Jak się skutecznie komunikować?

Kontroluj inne sygnały mowy ciała.

Uważaj na rozbiegane oczy, pocieranie rąk, pociąganie nosem itp. Możesz przez to stracić szacunek słuchaczy.

Przemyślana komunikacja.

Wybierz odpowiedni czas.
Przemyśl, kiedy będzie najlepszy czas na rozmowę. Trudnych tematów nie zostawiaj na wieczór, gdy słuchacze będą zmęczeni. Lepiej je przeprowadzić rano, kiedy będą wypoczęci.

Miejsce jest ważne.

Jeżeli masz coś negatywnego do powiedzenia jakiejś osobie, zrób to na osobności. Przed publicznym wystąpieniem sprawdź akustykę miejsca.

Usuń zakłócenia

Wyłącz telefon komórkowy, schowaj I-Pod’, zrób wszystko, aby zachować maksimum koncentracji.

Podziękuj rozmówcy

Zawsze podziękuj słuchaczom lub rozmówcy, nawet jeśli ich reakcja na to co powiedziałeś, była negatywna. Ty okaż im szacunek.

Jak rozwiązywać problemy w pracy?

0
Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Jeżeli jesteś przełożonym, to nie wolno ci ignorować problemów, jakie mają twoi podwładni. Największym błędem, jaki możesz tutaj popełnić, będzie wyjście z założenia, że jeśli podwładny, nie wykonuje na odpowiednim poziomie poleconych mu zadań, to ma zły dzień, albo zwyczajnie olewa swoją pracę, nie przykładając się do niej tak jak powinien. Pamiętaj, musisz zatrzymać efekt domina i rozwiązać problem tak szybko, jak to tylko będzie możliwe, bo w przeciwnym razie, może dojść do naprawdę poważnych problemów.

Musisz się dowiedzieć, czy problem podwładnego, to efekt braku odpowiedniego przygotowania i umiejętności, czy może bardziej chodzi o jego psychiczne nastawienie.

Nawet jeżeli nie będzie ci się to podobało, to musisz przyjąć do wiadomości, że każdy ma swój własny sposób wykonywania określonych zadań. Może się okazać, że niektórzy podwładni wymagają ciągłego nadzoru i dokładniejszego wprowadzenia ich w rolę, jaką mają do wykonania w danej firmie.

Gorzej, jeśli przyczyną problemów będzie postawa pracownika. Posłanie na kursy doszkalające będzie miało tylko wtedy sens, jeśli dana osoba, będzie chciała w prawidłowy sposób wykonywać swoją pracę. Jeśli nastawienie do wykonywanych obowiązków będzie niewłaściwe, to nawet najlepsze szkolenie nie pomoże. Tutaj trzeba będzie przeprowadzić poważną rozmowę.

Spróbuj poznać podwładnego lepiej, tak aby dokładnie mu powiedzieć co robi źle. Tutaj może się sprawdzić szczera rozmowa, w której powiesz takiej osobie, dlaczego jego praca, odbiega od standardów jakich oczekujesz ty i firma. Wskaż mu, jak ma poprawić wykonywaną przez siebie pracę, tak aby lepiej wykonywać polecenia, które będziesz mu przekazywał.

Jak rozwiązywać problemy w pracy?

Kiedy takie działanie nie jest spowodowane kwestią wydajności i poprawności, a postawą prezentowaną przez pracownika, ostrzeż go, że nie będziesz tolerował tego typu zachowań w swojej firmie. Jasno wyraź, że oczekujesz poważnego podejścia do pracy i nie będziesz przymykał oczu na miganie się, czy notoryczne roztargnienie.

Przed rozmową z takim podwładnym, przygotuj sobie w punktach to co chcesz mu przekazać. Jeśli będziesz miał szczegółowy plan, będziesz wiedział, że o niczym nie zapomnisz. Warto mieć w punktach wypisane, na co chcesz mu zwrócić uwagę. Powinieneś też sobie zapisać, jakie pracownik miał podejście, do przedstawianych przez ciebie spraw.

Musisz także ustalić termin kolejnego spotkania, na którym przeanalizujesz z podwładnym, w jaki sposób zmieniło się jego podejście i jakie działania zostały przez niego podjęte. Pracownik musi wiedzieć, że nie była to pojedyncza rozmowa, ale cały ich zestaw, który powinien doprowadzić do jego lepszej pracy i stworzenia przyjemniejszej atmosfery.

Decyzji o zwolnieniu podwładnego nie możesz podejmować pochopnie i pod wpływem chwili. Zastanów się, czy jest ktoś, kto tymczasowo mógłby przejąć obowiązki takiego pracownika, tak aby firma nie straciła na takim zwolnieniu.

Przemyśl także, ile pieniędzy będziesz musiał przekazać na douczenie starego podwładnego, a ile na wprowadzenie kogoś nowego. Przemyśl także, czy nie można danego, mało efektywnego podwładnego przenieść na stanowisko, które będzie korzystniejsze, tak dla niego, jak i dla firmy.

Jak wydawać polecenia?

Jak wydawać polecenia?

Czasami dzieje się tak, że kierownik ma problem z osobami, które znajdują się pod jego kontrolą. Nie słuchają poleceń, co prowadzi do tego, że nie wykonują ich wcale, albo bardzo niechętnie. Jeżeli chcesz, aby ominęła Cię nieprzyjemna atmosfera związana z takim zachowaniem podwładnych, to koniecznie musisz się dowiedzieć, w jaki sposób wydawać im polecenia, tak aby mieć pewność, że będą je wykonywali.

Bez takich umiejętności, nikt nie będzie w stanie kierować grupą ludzi. Na kwalifikacje do sprawowania funkcji kierowniczych, można patrzeć przede wszystkim pod kątem tego, jak dana osoba radzi sobie z zarządzaniem pracownikami.

Pilnuj, aby polecenia za każdym razem, były wypowiadane miłym i uprzejmym tonem. Dzięki temu, będziesz pokazywał, że szanujesz swojego pracownika, a także jego umiejętności, które są niezbędne do wykonania poleconego mu zadania. Jeżeli będziesz to wszystko wypowiadał ze złością, obraźliwym tonem, to pracownik najprawdopodobniej wykona swoją pracę niedbale, w ogóle nie przywiązując do niej większej uwagi.

W ostateczności, takie niewłaściwe wydawanie poleceń, może doprowadzić do tego, że pracownik zdecyduje się odejść z firmy. Dlatego pamiętaj, że najważniejszy jest tutaj szacunek.

Nie możesz też zapominać o takich podstawowych i ważnych słowach, jak „dziękuję” oraz „proszę”. Czasami kierownictwu wydaje się, że takie słowa nie są potrzebne, bo przecież słuchanie i wypełnianie poleceń, to obowiązek każdego podwładnego.

Jednak trzeba pamiętać, że brak szacunku do pracy, którą wykonuje pracownik, może doprowadzić do tego, że zdecyduje się on odejść do konkurencji i tam będzie wykorzystywał wiedzę, którą zdobył u nas, a to dlatego, że nikt nie lubi być traktowany jak niewolnik. Dlatego warto pamiętać o zasadach dobrego wychowania i używać słów: „proszę” i „dziękuję”.

Warto też do każdego z podwładnych zwracać się po imieniu, w stylu „Marysiu”, „Pani Mario”. Podwładny wówczas będzie czuł się mocniej związany z firmą, a do tego, doceni fakt, że zapamiętałeś jego imię.

Czasami ma miejsce sytuacja, gdy przełożony zwraca się do podlegających mu kobiet „panienko”. Takie zachowanie jest niegrzeczne, obraźliwe, a także świadczy o braku wychowania.

Jak wydawać polecenia?

Trzeba też pilnować, aby wydawane polecenia były jasne i zrozumiałe. Jeśli będą wprowadzały w błąd, albo dawały poczucie niepewności, to może się okazać, że zadanie zostanie źle wykonane.

Warto w odpowiedni sposób uzasadniać polecenia, tak aby pracownicy mogli się zapoznać z zasadami pracy w naszej firmie. Wtedy ich działaniom będzie przyświecał określony cel. Przy nieznanym celu, może się okazać, że wykonywana praca będzie przynosiła mniejsze efekty. Poza tym, wiedząc co chcemy osiągnąć, podwładny będzie mógł wskazać nieprawidłowości, a także przedstawić nam własne pomysły, które niejednokrotnie mogą nas zaskoczyć trafnością.

Jeżeli jest taka możliwość, to podwładni powinni sami organizować sobie pracę. Wówczas będą pracować bardziej efektywnie, a do tego jeszcze, będą się czuli bardziej odpowiedzialni za wykonywaną pracę.

Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

0
Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

Jeżeli przeprowadzimy trening na rozluźnienie mięśni twarzy, gardła, oraz kolejnych części ciała, to uzyskamy efekt naturalnej swobody. Poprawi się dzięki temu dykcja, głos, gestykulacja, a także cała sylwetka ciała.

Dzięki temu też, będziemy mieli lepszą kontrolę nad własnymi odruchami, a także tym, jak zachowujemy się w życiu codziennym, w pracy, jak i w domu. Takie ćwiczenia muszą być dopasowywane indywidualnie, zwłaszcza że możemy spotkać się ze złymi tradycjami, błędami psychologów, nieodpowiednimi ćwiczeniami dykcji, co prowadzi do uczenia się niewłaściwych nawyków, a to z kolei doprowadzi nas do efektu odwrotnego niż zakładaliśmy.

Jak na przykład, może wyglądać trening relaksacji odrębnych części mięśniowych?

Zadanie pierwsze. Rozluźnienie mięśni twarzy.

Trzeba trzymać brwi maksymalnie do góry, aż do granicy wytrzymałości, aby zmęczyć mięśnie. Usta rozluźniamy przez uśmiech do samych uszu, dopóki nie poczujemy się wyczerpani. Barki rozluźnimy, jeśli będziemy dotykać nimi do płatka ucha, ale nie wolno nam przy tym ruszać głową.

Zadanie drugie. Dolne partie mięśni.

Biodra oraz brzuch – utrzymanie nóg w górze siedząc, do momentu wyczerpania.

Ćwiczenie trzecie. Stopy.

Postaw stopy ok. 25 cm od siebie z palcami delikatnie zwróconymi do wewnątrz, tak żebyś czuł mięśnie pośladków. Zadanie to, trzeba wykonywać z głową lekko pochyloną do dołu.

Jak wykonać ćwiczenia na rozluźnienie mięśni i dobrą dykcję?

Zadanie czwarte. Łuk.

Punkt 0 trzeba ustawić się tak, aby nogi były rozstawione na ok. 45 cm. Palce na zewnątrz, kolana ugięte. Pięści oprzeć w pasie. Głowę przechylić do tyłu, a potem wyprostować do punktu 0. Tutaj trzeba pamiętać, aby podczas ćwiczenia, trzymać plecy prosto.

Jak można ćwiczyć gardło?

– Mruczenie z zamkniętymi oczami kształtuje więzadła.
– Trening samogłosek a, e, i. Całkowite brzmienie na „m” oraz samogłoskami jednokierunkowo, np. ma-ma-ma. Wypowiadanie „ma”, „me”, „mi” w jednym ciągu. Wypowiadanie samogłosek wzmacniając głos, np. 4 razy aaaa, tj. a – (cicho) a – (głośniej) – a – (głośno), a – (najgłośniej). Tak samo trzeba zrobić z samogłoskami eeee, iiii. Te zadania trzeba robić intensywnie, jeśli chcemy poprawić dykcję. Tak samo jest ze spółgłoskami ba, be ,bi wspomagającymi dźwięczność.
Ćwiczenie dyktando – wypowiadamy zdania, np. nowe-pokolenie 4x (łącznie) z coraz wyższą tonacją
– Trenuj przekaz. Skup się na przekazie, bez podtekstu w wypowiedzi, np. bez ironii.
– Trening przekazu. Wypowiadanie zdań z ironią, np.:
Mamo! Już przyszedłem / Mamo! Przecież prosiłem żebyś tego nie robiła / Mamo! Jak dobrze, że tutaj jesteś . Tutaj dobrze będzie, jeśli zasugerujemy ciąg dalszy

Trening wymowy, dykcji razem z treningiem mięśni twarzy oraz poszczególnych części ciała, może dać niesamowite efekty. Choć ćwiczenia te, mogą się na początku wydawać banalne, to jednak są całkowicie skuteczne. Warto spróbować, aby się o tym przekonać. Im więcej będziemy ćwiczyć w ten sposób, tym szybciej też uzyskamy spodziewane rezultaty, na których tak nam zależy.

Jak zatrudnić cudzoziemca?

0
Jak zatrudnić cudzoziemca?

Masz zamiar zatrudnić u siebie obcokrajowca? Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zatrudniać cudzoziemców i jakie dokumenty będą w związku z tym potrzebne. Proces zatrudnienia składa się z kilku etapów.

Rzeczy, których potrzebujesz

* wniosek o wydanie zezwolenia na pracę
* dowód wpłaty
* rejestr handlowy/zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (z ostatnich 3 miesięcy); w przypadku osób fizycznych występujących o zatrudnienie cudzoziemca w charakterze np. Pomocy domowej – należy załączyć dowód osobisty i zaświadczenie o nadaniu numeru NIP,
* dokument potwierdzający prawo do lokalu zgodnie z siedzibą firmy i miejscem wykonywania przez cudzoziemca pracy,
* zaświadczenie o nadaniu numeru REGON,
* zaświadczenie o nadaniu numeru NIP,
* umowa spółki,
* uchwała o powołaniu do pełnienia funkcji w zarządzie osoby prawnej,
* kopia dokumentu podróży cudzoziemca
* dokumenty potwierdzające równoważność kwalifikacji zawodowych oraz poziom wykształcenia cudzoziemca
* oświadczenie pracodawcy złożone w trybie art. 75 kodeksu postępowania administracyjnego
* załącznik – wykaz stanu zatrudnienia,
* informacja starosty właściwego ze względu na miejsce wykonywania pracy przez cudzoziemca (informacja w zakresie złożonej oferty pracy, również w systemie EURES) – (wzór zamieszczony na stronach internetowych urzędów wojewódzkich),
* dokumenty potwierdzające podjęcie przez pracodawcę działań w zakresie powierzenia pracy, która jest przedmiotem wniosku (np. ogłoszenie w gazecie, stronie internetowej itp.) wraz z pisemną informacją pracodawcy w zakresie realizacji,
* informacja pracodawcy w zakresie realizacji oferty EURES,
* zaświadczenie o niekaralności cudzoziemca uzyskane w Polsce z Krajowego Rejestru Karnego (wniosek można pobrać ze strony internetowej urzędu wojewódzkiego),
* zakres czynności cudzoziemca na wnioskowane stanowisko pracy (o ile nie został on uwzględniony we wniosku),
* upoważnienie/pełnomocnictwo do reprezentowania pracodawcy – w przypadku reprezentowania przez inne osoby – oryginał.

W Dzienniku Ustaw 14 grudnia 2010 r. zostało opublikowane rozporządzenie zmieniające rozporządzenie dotyczące wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz U. nr 236, poz. 1559).

Po dniu 31 grudnia 2010 r, czyli od roku 2011 możliwe jest powierzenie wykonywania pracy na podstawie oświadczenia pracodawcy.

W związku z powyższym pracodawcy mogą rejestrować ww. oświadczenia dla pracowników z Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji lub Ukrainy z terminami wykonywania pracy przypadającymi w kolejnych latach.

Obowiązujące od 1 stycznia 2011r. druki:

* oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy obywatelowi Republiki Białoruś, Republiki Gruzji, Republiki Mołdowy, Federacji Rosyjskiej lub Ukrainy oraz
* pouczenia dla podmiotu składającego oświadczenie o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi dostępne są na stronie Powiatowego Urzędu Pracy w Rzeszowie w zakładce : DLA PRACODAWCÓW – Informacje.

Jak zatrudnić cudzoziemca?

Pracodawca lub jego pełnomocnik powinien złożyć pisemny wniosek do wojewody o wydanie cudzoziemcowi zezwolenia na pracę wraz z załącznikami. Jeśli cudzoziemiec miałby wykonywać pracę w innym województwie, niż to w którym zarejestrowana jest siedziba firmy, wówczas pracodawca musi złożyć dwa egzemplarze wniosków.

Należy postarać się o przyrzeczenie wydania zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca w Polsce. Przyrzeczenie to jest podstawą do ubiegania się o dokumenty legalizujące pobyt w Polsce cudzoziemca (wiza D5 lub decyzja wojewody o zamieszkaniu w Polsce na czas określony).

Po otrzymaniu dokumentów legalizujących pobyt obcokrajowca w kraju rozpoczyna się procedura wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca w Polsce.

Pracodawca musi złożyć wszystkie dodatkowe dokumenty oraz zebrać i przedstawić zaświadczenia uwiarygodniające kompetencje przyszłego pracownika.

Trzeba pamiętać, że umowę o pracę z cudzoziemcem można zawrzeć dopiero po odebraniu zezwolenia na pracę dla niego.

Wskazówki

* Pracodawca może wystąpić z wnioskiem o zgodę na zatrudnienie cudzoziemca pod warunkiem, że nie znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji.
* Pracodawca musi udowodnić, że posiada lokal na prowadzenie działalności gospodarczej (np. przedstawić umowę najmu lokalu, zarejestrowaną w urzędzie skarbowym).
* Pracodawca może zatrudnić obcokrajowca pod warunkiem, że w jego firmie pracuje co najmniej jeden polski pracownik.

Jak być wspaniałym szefem?

0
Jak być wspaniałym szefem?

Bardzo rzadko mamy możliwość spotkać idealnego szefa. Jak zatem zostać taką osobą? Jeżeli pragniesz, aby Twoi podwładni pracowali wydajniej, żeby darzyli Cię szacunkiem i wypełniali Twoje polecenia z uśmiechem, to musisz stosować się do poniższych podpowiedzi.

Rzeczy, których będziesz potrzebował
* odpowiednie, pozytywne nastawienie
* temperament
* charyzma

Musisz kontrolować emocje.

To jak szef jest postrzegany przez pracowników, w dużej mierze zależy od tego, w jakim stopniu potrafi on panować nad swoimi emocjami. W tym przypadku, już pojedynczy wybuch niekontrolowanych emocji, może mieć negatywny wpływ na to, jak podwładni będą patrzyli na swojego szefa.

Zachowuj się w stosunku do innych ludzi tak, jakbyś chciał, aby oni zachowywali się w stosunku do ciebie.

Jeżeli na każdym kroku, będziesz się starał pokazywać, że jesteś przełożonym, może się okazać, że osiągniesz odwrotny efekt, niż zamierzałeś. Znacznie więcej zyskasz w oczach podwładnych, kiedy będziesz ich traktował w sposób partnerski. Jeżeli będziesz im okazywał zaufanie i troskę, możesz być pewny, że odwzajemnią Ci się respektem, oraz szacunkiem.

Na bieżąco rozmawiaj z podwładnymi o tym, co właśnie dzieje się w zakładzie.

Warto zwoływać systematyczne spotkania, na których będziesz informował o tym, co aktualnie dzieje się w firmie. Powinieneś zachęcać swoich podwładnych, aby zadawali pytania, dzielili się swoimi obawami i niepokojami. Ważne jest tutaj, abyś udzielał im odpowiedzi spokojnie, rzeczowo i uprzejmie, zwłaszcza na te pytania, które właśnie ten ich niepokój powodują.

Jak być wspaniałym szefem?

Rób też wszystko, aby zawsze być po stronie pracowników, a nie przeciwko nim. Jeśli będą wiedzieli, że w każdej sytuacji staniesz za nimi murem, to możesz być pewny, że odwdzięczą Ci się większą lojalnością, a także większym zaangażowaniem w wykonywaną pracę.

Warto często delegować obowiązki, jednak musi to być efektywne.

Najgorsze co możesz zrobić, to przerzucić na swoich podwładnych zadania do wykonania, których sam z jakiegoś powodu nie chcesz wykonać. Musisz też wykazywać zainteresowanie pracą swoich pracowników, dopytuj jak im idzie, pytaj czy nie mają jakichś problemów, służ radą i pomocą, jednak nigdy nie śledź ich, nie pilnuj na każdym kroku, bo poczują, że nie masz do nich zaufania.

Ważne jest też to, abyś okazywał im swój entuzjazm i zadowolenie z wykonanej przez nich pracy. Powinieneś także zadbać o to, aby każdy z pracowników zdawał sobie sprawę z tego, jakie są priorytety firmy i do czego powinniście dążyć.

Musisz wszystkich taktować równo.

Nie wolno Ci nikogo faworyzować. Musisz wszystkich traktować jednakowo, pokazywać im, że tak samo są ważni dla firmy, że zauważasz ich pracę i że wszystkich nagradzasz odpowiednio według ich zasług, nie faworyzując tutaj nikogo. Jeśli będziesz działał niesprawiedliwie, do grupy wkradnie się niemiła atmosfera, a wówczas wydajność pracy znacznie spadnie, a tego z pewnością byś nie chciał. Tylko przy sprawiedliwym traktowaniu, masz szansę stworzyć zgrany zespół, który wspólnymi siłami, będzie pracował na sukces firmy.

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Programy kafeteryjne cieszą się coraz większa popularnością, wśród ludzi na całym świecie. Dzięki nim pracownik ma możliwość wyboru nagrody, która ma mu być przyznana, za pewne, konkretnie określone sukcesy, które osiągnął w pracy. Ten system nagradzania, świetnie wpływa na motywację pracowników do dalszej pracy, znacznie zmniejsza niebezpieczeństwo wypalenia zawodowego, a do tego jeszcze ma pozytywny wpływ na poziom dowartościowania. Podwładni będą czuli się ważniejsi, a co ważniejsze, będą wiedzieli, że są zauważeni przez kierownika i szefostwo firmy.

Takie programy nie mają tylko charakteru materialnego, o czym niestety szefostwo często zapomina i nie decyduje się na ich stosowanie, tłumacząc się za wysokimi kosztami. Najczęściej w menu kafeteryjnym możemy trafić na takie nagrody, jak:

* dzień wolny od pracy,
* wejściówka na basen,
* wejściówka na siłownię,
* bilet do kina,
* wycieczkę,
* okazja do pracy przez ustalony okres czasu (np. tydzień) w mniejszej ilości godzin.

Tego typu programy kafeteryjne będą mogły spełniać rolę motywacyjną, kiedy to podstawowe wynagrodzenie pracownika jest dość wysokie, a więc pracownik ma zapewnione podstawowe środki utrzymania, dzięki uzyskiwanemu regularnie wynagrodzeniu. Jeśli takiego wynagrodzenia nie będzie, podwładny otrzymując karnet na basen, czy wycieczkę, może czuć się rozczarowany, jeśli nie będzie miał dodatkowych środków na zaspokojenie podstawowych potrzeb swojej rodziny.

Jak zwiększyć efektywność pracowników za pomocą programów kafeteryjnych?

Jeśli chcemy uniknąć rozczarowania ze strony podwładnych, to powinniśmy z nimi jak najwięcej rozmawiać. O tym, czego potrzebują, czym się interesują, do jakich celów dążą. Takie nowoczesne systemy wynagradzania, powinny być elastyczne i dopasowane do wyników pracy. Wtedy taki system będzie konkurencyjny, a jest to ważne, bo rynek ciągle się zmienia. Im lepiej też będzie dostosowany do potrzeb pracowników, tym też większa będzie szansa, że będą oni zadowoleni, z otrzymania go.

Wskazówki

* Obecnie zwraca się coraz większą uwagę na pracownika. Na jego potrzeby, oczekiwania w stosunku do wypełnianej pracy, jakie ma on plany, marzenia, co chce osiągnąć w ciągu najbliższych lat.
* Taki system wynagradzania powinien być odpowiednio dobrany do oczekiwań sygnalizowanych przez podwładnego. Podstawowe wynagrodzenie, to nagroda za miesiąc ciężkiej, solidnej i lojalnej pracy. Taka nagroda więc, powinna być atrakcyjna i pożądana, przez osobę, która ją otrzymuje.
* Nagrody nie muszą być kosztowne, z punktu widzenia wydatków ponoszonych przez pracodawcę, a mogą dać wiele dobrego. Niestety nasi pracodawcy nie zawsze zdają sobie z tego sprawę, a co się z tym wiąże, zdają się nie zauważać zalet, jakie płyną z takiego systemu nagradzania.
* Takie programy kafeteryjne posiadają jednak swoje minusy. Jednym z nich, z pewnością będzie fakt, że zazwyczaj są one dość trudne do przygotowania, a także późniejsze kierowanie nimi, może okazać się dość czasochłonne. Co także może zniechęcać część pracodawców do tego, aby zaczęli je wykorzystywać w swojej firmie.

ZOBACZ TEŻ