Jak dobrze przygotować prezentację tematyczną?

Jak dobrze przygotować prezentację tematyczną?

Zazwyczaj, kiedy bierzemy udział w spotkaniach biznesowych albo naukowych, spotykamy się z wygłaszanym prezentacjami na różne tematy. Chociaż wydaje się, że zrobienie takiej prezentacji jest banalnie proste, to jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że wymaga sporo pracy i zaangażowania. Przede wszystkim trzeba pilnować, aby taka prezentacja była spójna i interesująca, a do tego konieczne jest przestrzeganie paru istotnych zasad:

Jeżeli zamieścimy w niej zbyt dużo informacji, to nie będzie rozsądne posunięcie. Nie chodzi o przekazywanie wszystkich informacji jakie posiadamy, a tylko tych, które mogą przydać się naszym odbiorcom, a także te, dzięki którym uzyskamy założony przez siebie cel.

Na samym początku musimy powiedzieć słuchaczom, na jaki temat będzie nasze wystąpienie, a także jaka jest jego najważniejsza teza, w dalszej kolejności możemy przedstawić plan wypowiedzi. Ważne będzie to, abyśmy trzymali się założonego planu. W momencie, gdy będziemy przechodzić do kolejnych spraw, trzeba to zaznaczać w stylu „ A teraz powiem o…”. Warto też pamiętać o odpowiednim podsumowaniu każdej z części.

Pilnuj, aby prezentacja nie była zbyt długa, nie możesz też przekroczyć czasu, który był zaplanowany na daną prezentację. Koniecznie przećwicz parę razy taką prezentację w domu, powiedz wszystko na głos. Warto zrobić prezentację trochę krótszą, niż wynosi czas faktycznie na nią zaplanowany.

W czasie prezentacji musisz zwracać uwagę na swoją postawę podczas jej wygłaszania. Swoim wyglądem powinieneś wzbudzać sympatię i zaufanie u słuchaczy, bo ważny jest też efekt pierwszego wrażenia, a ten powinien być pozytywny.

Należy też wiedzieć, że w ciągu pierwszych paru minut słuchacze wyrabiają sobie o nas opinię, na podstawie: mimiki oraz gestów (55%), tego co mówimy (7%), brzmienia naszego głosu (38%). To powoduje, że musisz pamiętać o życzliwym wyrazie twarzy, umiarkowanej gestykulacji oraz wyprostowanej postawie. Jeżeli będziesz pokazywał swoje dłonie, to pokażesz, że jesteś otwarty i uczciwy. Zrezygnuj z trzymania długopisu, bo może to Twoim gestom przydać większej agresywności.

Ważny jest także kontakt wzrokowy ze słuchaczami. Nie wolno jednak skupiać się na jednym słuchaczu i wyłącznie do niego mówić, ponieważ reszta osób na sali, może poczuć się przez Ciebie zlekceważona.

Jak dobrze przygotować prezentację tematyczną?

Dostosuj język wypowiedzi do słuchaczy. Unikaj używania języka technicznego i słów zrozumiałych dla konkretnej branży, jeśli wiesz, że Twoi słuchacze do niej nie należą. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, to musisz wyjaśnić to, co okaże się być niezrozumiałe dla słuchaczy.

Warto dopilnować, aby przygotowana przez nas prezentacja, była jak najbardziej szczegółowa i przedstawiała nasze zdanie na ten temat. Dobrze też będzie, jeśli nasze stanowisko na ten temat, będzie poparte przykładem z życia, bo to najlepiej przekona naszych słuchaczy.

Możesz przygotować prezentację multimedialną, jednak warto się wcześniej upewnić, czy na sali będzie odpowiedni rzutnik, który pozwoli nam na wygodne wyświetlenie naszej prezentacji.

Jak łagodzić konflikty w pracy?

0
Jak łagodzić konflikty w pracy?

Każdy marzy o określonej posadzie i niejednokrotnie dążymy do jej zdobycia. Gdy to już się stanie, to wyobrażamy sobie, jak cudownie będzie na takim stanowisku, jednak może się okazać, że zamiast sielanki, spotkają nas nieprzyjemne komentarze i przytyki.

Nawet zespół, który początkowo wydawał nam się zgrany, może okazać się być zgrają zazdrośników, maruderów i ludzi grubiańskich.

Co powinniśmy zrobić, aby móc wyjść z takiej sytuacji mocną ręką i nie tracić na szacunku do siebie i swojej godności. Jak nie zwariować, gdy musimy codziennie spędzać 8 godzin w pracy, wśród ludzi, którzy nie traktują nas z taką sympatią jak tego oczekiwaliśmy?

Przede wszystkim musisz zachować spokój. Czasami będziesz miał ochotę powiedzieć, coś wulgarnego i niemiłego, jednak wiedz, że takie zachowanie jedynie pogorszy sytuację.

Może się okazać, że współpracownik w ogóle nie będzie miał ochoty na słuchanie tego, co chcesz mu powiedzieć. Nie można go także prowokować do dalszych agresywnych zachowań. Czując, że tracisz zimną krew, powinieneś wyjść na dwór, pooddycha głęboko, albo zrobić sobie szybki spacer.

Warto sobie też zadać pytanie, czy w ogóle, a jeśli tak, to w jakim stopniu, to jak zachowuje się Twój współpracownik, wpływa na pracę Twoją i całego zespołu. Kiedy ktoś robi parę sarkastycznych uwag i przytyków, to lepiej zrobisz jeśli go zignorujesz, niż będziesz szedł w zaparte. Nie warto denerwować się na każdy nieprzyjemny komentarz, lepiej trzymać nerwy na wodzy. Powinieneś także przemyśleć, czy czasami nie jesteś przewrażliwiony i nie bierzesz zbyt mocno wszystkiego do siebie.

Powinieneś też porozmawiać ze współpracownikiem. Zwróć mu uwagę, że jego zachowanie jest nieodpowiednie, że przeszkadza Ci w wypełnianiu zadań, więc będziesz wdzięczny, jeżeli przestanie ciągle wszystko komentować. Warto też podać przykłady i momenty, w których doszedłeś do wniosku, że zachował się nieodpowiednio.

Nie możesz pozwolić, aby komentarze współpracowników odciągnęły Cię od wypełniania zobowiązań. Nie wolno też trzymać w sobie smutku i złych emocji, bo wówczas popadniesz w przygnębienie i rezygnację. Musisz stawiać na rozsądne, profesjonalne podejście do danej sytuacji w pracy. Szczera rozmowa, zawsze będzie dawała lepsze efekty, niż noszenie w sobie urazy.

Jak łagodzić konflikty w pracy?

Nie warto dawać się wciągać w biurowe intrygi. Warto oddzielać życie zawodowe od prywatnego. Nie warto też być zbyt wylewnym, ani za bardzo się spoufalać, lepiej zachować zasadę ograniczonego zaufania. Podczas rozmowy, nie sięgaj po emocje, używaj argumentów rzeczowych, które będą mogły pomóc uzdrowić zawodowe więzi.

Czasami warto też porozmawiać z kierownikiem i powiedzieć mu, o nieodpowiednim zachowaniu współpracowników. Warto podkreślić, że negatywna atmosfera i nieprzyjemne uwagi, źle wpływają na Twoją pracę. Warto też wspomnieć, że już rozmawiałeś z kolegami, ale to nie dało żadnego rezultatu. Powinieneś też podkreślić, że zależy Ci na danym projekcie i chcesz go wykonać jak najlepiej, w przyjemnej atmosferze.

Kiedy to nie da żadnych efektów, to będzie to sygnał, że czas poszukać innej pracy. Nie ma sensu tracić energii na ciągłe utarczki i pracę w stresie.

Jak postępować z nieśmiałym współpracownikiem?

0
Jak postępować z nieśmiałym współpracownikiem?

Szczere porozumiewanie się, to podstawa każdego sukcesu. W pracy będziemy musieli wymieniać tysiące maili, telefonów, będzie trzeba rozmawiać przez skype’a, urządzać narady i dyskusje. Jeśli nasi współpracownicy są towarzyskimi i otwartymi osobami, to nie będzie problemów.

Gorzej, jeśli najbliższy współpracownik jest osobą milczącą, zamkniętą w sobie, niechętnie włączającą się w dyskusje. Warto popatrzeć na podstawy komunikacji, tak abyśmy wiedzieli, jak pozyskać zaufanie nieśmiałego pracownika, tak aby otworzyć go na usuwanie firmowych problemów.

Przede wszystkim, warto tutaj zacząć od „small talk”, a więc od niezobowiązującej rozmowy towarzyskiej. Trzeba sprawić, aby taka nieśmiała osoba poczuła się komfortowo w naszym towarzystwie. Dlatego nie można zadawać zbyt wielu pytań, trzeba pomijać tematy kontrowersyjne, oraz takie nazbyt osobiste.

Warto opowiedzieć trochę o sobie, o swojej roli w firmie i o tym, jaka jest nasza historia zatrudnienia. Być może, takie działanie ośmieli współpracownika i spowoduje, że chętniej będzie się on angażował w rozmowę. Jeżeli zauważysz, że pracownik jest skrępowany i nie wykazuje chęci do nawiązania rozmowy, to koniecznie się od niego odsuń, wycofaj się na trochę, a także odczekaj, aż zdarzy się bardziej sprzyjający moment na rozmowę. Pilnuj także, aby przekazywać informacje stopniowo, tak aby nie zarzucić kolegi niepotrzebnymi detalami.

Powinieneś także pomyśleć o tym, aby zaprosić kolegę na służbowy obiad, lunch albo kawę. Rozmowa zza sąsiedniego biurka, może się okazać trudniejsza niż się wydaje. Podczas takiego służbowego spotkania na neutralnym gruncie, spytaj kolegę, co możesz zrobić, aby poczuł się lepiej w zespole. Pamiętaj, aby być taktownym i szanować jego terytorium.

Jak postępować z nieśmiałym współpracownikiem?

Koniecznie przedstaw nieśmiałego współpracownika, pozostałym członkom zespołu, a także staraj się go włączyć do waszych rozmów. Ważne będzie tutaj także nawiązywanie kontaktu wzrokowego. Zadawaj pytania, które sprawią, że napięta atmosfera się rozluźni. Staraj się nie zwracać uwagi, na jego drżący głos, spocone ręce, albo rumieńce. Część ludzi nawet na niegroźne sytuacje może reagować nadmiernym strachem, albo mogą obawiać się krytyki.

Jeżeli zauważysz, że sytuacja staje się zbyt stresująca, pozwól nieśmiałemu koledze się oddalić. Jeśli rzucisz go na głęboką wodę, bez możliwości podania koła ratunkowego, to może się okazać, że się to nie sprawdzi w pracy zawodowej.

Trzeba się w takich sprawach uzbroić w cierpliwość. Dlatego też pozwalaj koledze, aby przysłuchiwał się waszym rozmowom, bo w końcu milczenie nie jest niczym złym. Musisz pamiętać, że każdy porozumiewa się w inny sposób.

Ty jakiś temat przekazujesz w kilku zdaniach, ktoś do przekazania tego samego, może potrzebować tylko jednego zdania. Czasami liczy się konkretne działanie, a nie długie rozmyślanie i filozoficzne dyskusje.

Warto też doceniać pracownika. Chwal go często, nakłaniaj do kolejnych interakcji, jeśli widzisz, że zaczyna dobrze się czuć w rozmowie.

Poszukaj czegoś, co będzie bliskie dla was obydwóch. Być może, czytujecie podobne książki, lubicie kuchnię włoską, albo w młodości jeździliście w te same miejsca. Dzięki wspólnym tematom, łatwiej będzie rozluźnić atmosferę.

Jak być liderem?

Jak być liderem?

Nie zawsze lider grupy, jest jej przełożonym czy szefem. Jest to ktoś, kto wywiera wpływ na pozostałych ludzi i będzie podejmował za nich decyzje. Warto więc znać cechy prawdziwego przywódcy grupy.

Rozwiązywanie problemów

Chcesz być liderem? Sprawdź, co można zrobić, aby świat był lepszy. Obserwuj otoczenie, słuchaj ludzi obok Ciebie. Staraj się patrzeć na problemy, w większym kontekście. Sprawdź jakie są potrzeby ludzi, niedopatrzenia czy konflikty. Nie zawsze musisz być twórczy. Czasami najprostsze rozwiązania problemów, są najlepsze.

Problemy w szerszym kontekście

Po uporaniu się z niewielkimi problemami, może wyjść, że były częścią czegoś głębszego, czego do tej pory nie widzieliśmy. Warto więc znaleźć ich źródło, aby wiedzieć, z czego pochodzą mniejsze problemy. Może się okazać, że do rozwiązania takiego problemu będziemy potrzebować całej grupy.

Musisz być proaktywny

Wiesz skąd się wziął ogólny problem, umiesz go określić i przewidzieć inne problemy, które mogą być jego efektem. Warto podejmować kroki, które będą zapobiegać tym problemom, jeszcze zanim się pojawią. Jeśli to niemożliwe, to chociaż masz szansę się na nie przygotować. Lider stara się reagować zanim powstanie jakiś problem, to go odróżnia od managera, który reaguje dopiero, gdy ten problem się pojawi.

Podejmuj decyzję i ponoś odpowiedzialność

Aby rozwiązać duże problemy, musisz mieć moc decyzyjną, którą otrzymasz od osób z otoczenia, na które będą wpływały Twoje decyzje. Jednak takie wyróżnienie, wiąże się też ze sporą odpowiedzialnością.

Jak być liderem?

Trzeba też umieć ponosić konsekwencje spowodowane podjętymi decyzjami. Gdy coś będzie nie tak, musisz się liczyć z tym, że obwiniany będziesz Ty. Musisz więc mieć nadzieję na sukces, ale jednocześnie być gotowym na poniesienie porażki.

Dziel się pomysłami

Jeżeli chcesz mieć możliwość wprowadzania swoich pomysłów, które pomogą usprawnić pracę i wyeliminować problemy, musisz się dzielić swoimi pomysłami z całym zespołem. W ten sposób będziesz ich inspirował i motywował, będziesz ich przewodnikiem. Warto im pokazać, że podejmowane przedsięwzięcia przybliżają wasz zespół do uzyskania upragnionego celu.

Nie jesteś tutaj najważniejszy

Musisz widzieć siebie i rolę jaką masz do odegrania, jako środek do uzyskania określonego celu. Sława, prestiż, a także pieniądze powinny być dla Ciebie efektem ubocznym, a nie motywacją do większej pracy.

Aby Twój pomysł był wykonany i dawał dalekosiężne skutki, to musisz tak wszystko zrobić, aby każdy członek zespołu czuł, że to jego własny pomysł. To sprawi, że dany plan błyskawicznie się rozprzestrzeni. Jesteś początkiem, wprawiasz dane działanie w ruch, a cała reszta leci już sama, efektem domina. Dobry lider nie mówi, że on to „zrobił”, ale „my to zrobiliśmy”

Wskazówki

* Choć charyzma niewątpliwie może być tutaj przydatna, to jednak trzeba pamiętać, że nie jest ona niezbędna do bycia liderem. Przede wszystkim potrzebne tutaj będą umiejętności porozumiewania się.
* Ważne jest też to, abyś wcielał w życie to co głosisz. Inaczej nie będziesz wiarygodny, a więc będziesz postrzegany jako hipokryta.

Jak szybko podejmować decyzje?

Jak szybko podejmować decyzje?

Niesamowicie ważne dla odniesienia sukcesu, jest umiejętne i szybkie podejmowanie decyzji. Dlatego przedstawiamy parę pomysłów na to, jak podejmować decyzje sprawnie i szybko.

Jedna decyzja na raz

Najgorsze co możesz zrobić, to podejmowanie kilku decyzji w jednym czasie. Dlatego właśnie, tak ważne jest to, abyśmy podejmowali decyzje oddzielnie, izolując je od siebie. Jeśli będziesz traktował je indywidualnie, to łatwiej będzie Ci się skupić na tej konkretnej, a więc też szybciej będziesz potrafił zdecydować, co powinieneś wybrać.

Przejrzystość

Zawsze skupiaj się na otwartej dyskusji, która jest przejrzysta dla wszystkich zainteresowanych. Największe sukcesy odnoszą te organizacje, które swoje decyzje podejmują przy dziennym świetle. Jeśli będziesz próbował podpisywać umowy za zamkniętymi drzwi, może się pojawić aura tajemniczości, a od tego już będzie niedaleka droga, do spekulacji, a to spowoduje powstrzymywanie możliwości grupy, do działania w pożądanym przez nas kierunku.

Fakty

Jeżeli potrzebujesz jakichś informacji, to staraj się je zdobywać z odpowiednim wyprzedzeniem. Wówczas takie podejmowanie decyzji, oparte na aktualnych informacjach, będzie szybsze, bardziej płynne, a co się z tym wiąże nie będzie przy tym emocji, które mogłyby wprowadzać niepotrzebny zamęt do całego procesu decyzyjnego.

Niewielka grupa

Pamiętaj, że im większa będzie grupa, tym trudniej będzie podjąć decyzję. Dlatego warto dopilnować, aby w grupie, która ma podjąć decyzję, były tylko i wyłącznie te osoby, które faktycznie są w niej niezbędne. Każda dodatkowa osoba, może tylko wprowadzać niepotrzebny zamęt.

Jak szybko podejmować decyzje?

Im mniej używamy słów tym lepiej

Jeżeli jesteś odpowiedzialny, za przekazanie wniosku grupie decyzyjnej, to pamiętaj, aby podczas tego przekazania, używać jak najmniej słów. Jeżeli zaczniesz podawać zbyt wiele detali, to może się okazać, że zamażą one wiadomość, a co się z tym wiąże, sprawią, że zaczniemy się oddalać od najważniejszego celu, jaki sobie obraliśmy.

Bądź zrozumiały i jasny

Ważne jest tutaj także to, aby zadawane pytania formułować w jasny, czytelny i zrozumiały sposób. Nie możesz przy takich sprawach podawać pytań w stylu „powiedz mi co sądzisz o tym projekcie/wniosku”, znacznie lepiej zrobisz, jeżeli zadasz pytanie w formie „czy popierasz ten projekt/wniosek?”.

Przy tak zadanym pytaniu, jedyna odpowiedź jaka powinna być udzielona, będzie brzmiała „tak” lub „nie”. Takie rozwiązanie będzie znacznie lepsze, niż to, w którym każdy zacznie wyciągać argumenty odnośnie tego, dlaczego popiera albo nie popiera danego projektu.

Trzeba nagrać podejmowanie decyzji

Jeżeli podjęte przez was decyzje, będą nagrywane i publicznie udostępniane, to będziesz miał pewność, że osoby odpowiedzialne za podjęcie takiej decyzji, będą w większym stopniu brały ją na poważnie. Warto więc pomyśleć o tym, aby takie pliki z nagraniami, były umieszczane na konkretnej stronie internetowej, tak aby każdy mógł mieć do nich dostęp.

Ale nawet jeżeli takie pliki będą ukryte, to samo to, że one istnieją, będzie powodowało, że ludzie podejmujący decyzje, będą odczuwali większą presję, a więc też i odpowiedzialność za swoje decyzje.

Jak wybrać pracownika?

Jak wybrać pracownika?

Jeżeli musimy znaleźć nowego pracownika na jakieś stanowisko, to może się okazać, że nie jest to wcale tak łatwe, jak nam się wydawało. Musimy tutaj pamiętać, że to pracownicy są podstawą każdej firmy, bo to od ich zdolności, będzie zależało, czy przedsiębiorstwo osiągnie założone cele.

Jak więc, w takim razie mamy wybrać tego odpowiedniego kandydata? Zwłaszcza, że w większości przypadków, na jedno stanowisko przypada kilkunastu, jeśli nie kilkuset kandydatów, jak wiadomo, wybór jest tym cięższy, im jest większy. Dlatego właśnie musimy się wykazać niesamowitą mądrością i umiejętnością myślenia długoterminowego.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że potrafisz wybrać odpowiedniego pracownika do firmy, to musisz mieć pewność, że przeszedłeś w tym zakresie odpowiednie wykształcenie. Jeżeli ukończyłeś ekonomię, to nie poradzisz sobie w dziale HR, tak jak rehabilitant nie będzie potrafił wykonywać obowiązków ekonomisty. Jeśli chcesz się sprawdzić na tym stanowisku i być jedną z ważniejszych podpór przedsiębiorstwa, to koniecznie musisz mieć wykształcenie w tym odpowiednim kierunku.

Przy takiej ważnej decyzji, znaczące będzie także doświadczenie, jakie posiada kandydat w tym zakresie. Będzie ono tym ważniejsze, im wyższe stanowisko ma zajmować osoba, którą chcesz wybrać. Tutaj nawet ukończenie najlepszych studiów i wspaniałe umiejętności, nie mogą być wystarczające. Trzeba także poprosić kandydata o to, aby pokazał nam historię pracy na podobnym stanowisku. Wówczas będziemy mieli pewność, że będzie on też w stanie poradzić sobie u nas na tym stanowisku.

Ważne będzie tutaj także wzbudzane zaufanie. Tak naprawdę rzadko się zdarza, żeby ktoś od samego początku budził w nas zaufanie. Jeżeli chcemy to sprawdzić, to zawsze możemy kandydatowi zadać kilka szybkich i takich niespodziewanych pytań.

Jak wybrać pracownika?

Jeżeli będziemy widzieli, że nasz rozmówca odpowiada na nie spokojnie, pewnym głosem, że nie wywołują one w nim pocenia się, ani nie rusza nerwowo nogami, to może się okazać, że to właśnie ta osoba, której poszukujemy na to stanowisko. Jednak należy pamiętać, że kandydaci także przygotowują się przed rozmową kwalifikacyjną, dlatego też znają sporą część z tych pytań, które chcemy im zadać.

Ważne będzie tutaj także to, aby przy wyborze odpowiedniego pracownika zwracać uwagę na swoje własne preferencje. Musisz wiedzieć, jaka osoba jest Ci potrzebna, jakie cechy powinna koniecznie przejawiać, tak abyśmy mieli pewność, że sprawdzi się na danym stanowisku. A które z nich okazują się być mniej ważne.

Wskazówki

* Warto tutaj też pamiętać o swojej intuicji i doświadczeniu. Czasami może się zdarzyć, że kandydat, który wydawał się idealny na to stanowisko, jednak się tutaj nie sprawdzi.
* Powinieneś też pomyśleć, czy do takiego procesu rekrutacyjnego, nie chcesz zaangażować więcej osób. Czasami dobrze jest mieć kilka opinii na temat konkretnego kandydata, tak aby przekonać się, czy są one zbieżne czy nie z naszymi prywatnymi odczuciami.
* Ważne jest też to, aby pracownik lubił swoją pracę, bo tylko wtedy będzie dostatecznie zmotywowany i zaangażowany. Warto więc pytać kandydata o zainteresowania, ulubione książki, zadawać dodatkowe pytania.

Jak korzystać z mowy ciała w kontaktach z innymi ludźmi?

0
Jak korzystać z mowy ciała w kontaktach z innymi ludźmi?

Zdolność korzystania z mowy ciała ma wpływ na łatwość nawiązywania kontaktów, a także pozytywny nastrój. Musisz jednak pamiętać, że ruchy Twojego ciała, mogą być różnie odebrane, w zależności od kontekstu i tego z kim rozmawiasz. Warto jednak wiedzieć, co składa się na mowę ciała, aby lepiej porozumiewać się z otoczeniem.

Jeśli chcesz zmienić język ciała, musisz wiedzieć, że on istnieje. Patrz jak siedzisz, stoisz, jak masz ręce czy nogi, w momencie rozmowy. Możesz poćwiczyć przed lustrem, zanim pokażesz swoje zachowania w szerszym gronie.

Patrz na przyjaciół, znanych i mniej znanych ludzi, którzy mają dobrze rozwiniętą mowę ciała. Możesz się od nich sporo nauczyć.

Krzyżując ramiona lub nogi, pokazujesz, że zamykasz się na otoczenie. Dlatego zawsze trzymaj je w pozycji otwartej.

Utrzymuj kontakt wzrokowy, ale unikaj uporczywego wpatrywania się. Jeśli rozmawiasz z kilkoma osobami, to patrz na każdą po kolei i sprawdzaj czy słuchają. Jeśli unikasz kontaktu wzrokowego, możesz wydawać się mało pewny siebie, jeśli będzie on zbyt intensywny, to ich spłoszysz.

Jeśli jesteś spięty, to widać to po Twoich ramionach. Dlatego spróbuj się zrelaksować poprzez potrząsanie nimi.

Jeśli inni mówią, to przytakuj, aby pokazać, że słuchasz. Jednak nie możesz przesadzać.

Siedź prosto, ale tak abyś wyglądał na zrelaksowanego.

Bądź lekko pochylony, aby pokazać, że jesteś zainteresowany rozmową. Lekko odchylony, pokazujesz, że jesteś zrelaksowany. Jeśli nachylisz się za mocno, możesz wyglądać na takiego, kto desperacko szuka akceptacji. Odchylenie zbyt mocne, może być uznane za arogancję.

Uśmiechaj się i śmiej, nie bądź zbyt poważny. Przy pozytywnym nastawieniu, będziesz lepiej odbierany i słuchany. Nie możesz śmiać się pierwszy z własnych żartów. Gdy jesteś komuś przedstawiany, to lekko się uśmiechnij.

Jeżeli dotykasz twarzy, to pokazujesz swoje zdenerwowanie i możesz rozpraszać innych.

Wpatrując się w ziemię, sprawiasz wrażenie niepewnego, dlatego miej głowę w górze i oczy skierowane na horyzont.

Warto zwolnić. Wolniej chodząc będziesz wydawał się spokojniejszy. Z tego też powodu powoli się odwróć, gdy ktoś Cię zawoła.

Wyeliminuj niespokojne ruchy, typu ruszanie nogą czy pukanie palcami, żebyś nie sprawiał wrażenie zdenerwowanego, albo żebyś się nie dekoncentrował, jeśli coś jeszcze robisz. Ważne, abyś się zrelaksował.

Jak korzystać z mowy ciała w kontaktach z innymi ludźmi?

Korzystaj z rąk, kiedy coś podkreślasz, bo ma większą wagę. Ale nadmierne nimi machanie może powodować, że będziesz rozpraszał innych.

Szklankę z drinkiem, lepiej trzymaj w okolicy nóg. Mając ją na wysokości serca, będziesz tworzył dystans.

Każdy ma swoją osobistą przestrzeń, dlatego nie możesz stawać zbyt blisko ludzi.

Czasami podczas rozmowy, nieświadomie stajemy się lustrem dla rozmówcy, wykonując te same ruchy co on. Trzeba jednak pilnować, aby nie powtarzać każdego ruchu rozmówcy, bo będzie to wyglądało dziwnie.

Ważne jest odpowiednie nastawienie, bądź otwarty, zrelaksowany. To jak będziesz się czuł, odbije się w Twojej mowie ciała.

Można zmienić mowę ciała, ale to będzie wymagało czasu, dlatego musimy być cierpliwi. Dodatkowo warto to robić stopniowo, bo gdy chcesz zmienić kilka rzeczy na raz, to łatwo będzie się pogubić.

Jak kontrolować emocje?

0
Jak kontrolować emocje?

Jeśli kontrolujesz emocje, to nie znaczy, że je ignorujesz. Znaczy, że je rozpoznajesz i umiesz je wykorzystać. Wyróżnia się cztery główne emocje: gniew, strach, lęk i smutek. W poniższym tekście dowiecie się, w jaki sposób zmniejszyć, albo usunąć smutek. Jednak tą technikę można też zastosować do innych emocji.

Emocje mają swoje źródło.

Pytaj siebie: „Jak czuję się w tej chwili?” Warto mieć pamiętnik. Jeśli jesteś smutny, pomyśl, co spowodowało ten stan. Oceń jak mocne jest to uczucie od 1- 100

Jakie myśli masz w głowie?

Jeśli poczułeś się smutny, to zastanów się o czym myślałeś, tylko tak poznasz jego źródło. Może szef (nieświadomie) unikał Twojego spojrzenia przez cały dzień, a Ty myślisz, że chce Cię zwolnić.

Napisz dowód potwierdzający automatyczną myśl.

Może powiedziałeś coś, co zdenerwowało szefa, a nie możesz tego cofnąć?

Napisz na kartce dowód przeciwko automatycznej myśli.

Może dojdziesz do wniosku, że nikt się z nim nie dogaduje, albo, że nie może Cię zwolnić, bo brakuje pracowników z odpowiednimi umiejętnościami.

Czy można na to spojrzeć bardziej racjonalnie?

Przeanalizuj tą sytuację, bo możesz dojść do wniosku, że Twoje stanowisko jednak nie jest zagrożone.

Czy nastąpiła poprawa?

Masz nowy zestaw emocji, masz plan na zmianę swoich warunków, czy to poprawiło Twój nastrój?

Jak kontrolować emocje?

Ćwicz dopóki nie zapanujesz nad emocjami.

Bądź cierpliwy w zmianie swojego sposobu myślenia. Jeśli będziesz uparcie ćwiczył, to nauczysz się eliminować negatywne uczucia.

Usuń poglądy, które dają początek złym myślom i emocjom.

Do tej listy zaliczają się stwierdzenia, takie jak:
– Muszę być kochany oraz szanowany przez wszystkich, którzy są dla mnie istotni. Czasem nie da się unikać ludzi, którzy dążą do ciągłych konfliktów i są wrogami.
– Muszę perfekcyjnie spełniać wszystkie oczekiwania. Nie ma ludzi perfekcyjnych we wszystkim
– Ludzie traktują mnie niesprawiedliwie, ponieważ są z natury źli. Każdy ma dobre i złe cechy. Nie ma ludzi tylko o złych cechach.
– Nie mogę się opanować, gdy jestem źle traktowany, odrzucony lub naprawdę sfrustrowany. Musisz nauczyć się panować nad frustracją
– Cierpienie powodują zewnętrzne siły, którym ja nie mogę zapobiec. Jesteś wówczas więźniem samego siebie, możesz zmienić wszystko, jeśli chcesz
– Mam szansę być tak szczęśliwy, jak to możliwe, nie robiąc nic i biorąc życie takim jakie jest. Żeby się rozwinąć, trzeba co chwilę nowych wyzwań
– Jestem przerażony, kiedy rzeczy nie idą tak, jak zaplanowałem. Nie możesz przewidzieć, jakie będzie Twoje życie.

Nie przekręcaj faktów.

Wówczas sprawy wyglądają gorzej niż w rzeczywistości.

Parę przykładów.
– Myślenie w stylu „wszystko albo nic”. Zbytnie uogólnienie. Nie możesz myśleć, że jeśli nie jesteś perfekcjonistą, to jesteś przegranym
– Filtr psychiczny. Komplementów nie bierzemy pod uwagę, ale przejmujesz się kilka dni, gdy ktoś Cię skrytykuje
– Pochopne wyciąganie wniosków. Źle oceniasz rzeczy, także wtedy, gdy nie ma do tego powodu
Uzasadnianie emocji. Zakładasz, że emocje pokazują to, co jest w rzeczywistości.
– Etykietki. Najbardziej ostra z form generalizowania, zrobiłem błąd, więc jestem „Przegrany”
– Personalizacja. Jesteś przekonany, że jesteś powodem czegoś złego, a nie masz z tym nic wspólnego.

Wciel w życie pozytywną filozofię.

Staraj się myśleć pozytywnie. Mów cicho i logicznie, słuchaj tego co mówią inni i pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażenia swojego zdania. Unikaj agresywnych osób. Nie porównuj się z innymi, tylko ciesz się ze swoich osiągnięć. Bądź zawsze sobą i miej swoją wartość. Rozwijaj się zawodowo.

Jakie pytania zadać podczas rekrutacji?

0
Jakie pytania zadać podczas rekrutacji?

Jeżeli prowadzisz własną firmę, to musisz się liczyć z tym, że przyjdzie taki moment, w którym będziesz musiał zająć się przyjmowaniem kolejnych osób do pracy. Oczywiście duże firmy mają swoich specjalistów w tej dziedzinie, którzy znają wszystkie sztuczki i zasady prawne.

Jednak jeśli prowadzisz małą firmę, to musisz się liczyć z koniecznością samodzielnego przeprowadzenia takiej rekrutacji, a co się z tym wiąże, musisz wiedzieć na co zwrócić uwagę. Co więcej, konieczne jest to, abyś wiedział, jakie pytania podczas rekrutacji możesz zadawać, a jakich kategorycznie powinieneś unikać.

Jeszcze przed pierwszym pytaniem, możesz ocenić pracownika. Czy się spóźnił, jak jest ubrany, jaki ma stosunek do Ciebie. Pamiętaj, że bardzo ważne jest pierwsze wrażenie i ono może Ci wiele powiedzieć o człowieku, który aspiruje na jedno ze stanowisk w Twojej firmie.

Jeżeli chcesz ocenić umiejętności kandydata w obiektywny sposób, to koniecznie musisz mu zadać tego typu pytania:

– Jaki był powód Pan/Pani rezygnacji z poprzedniej pracy?
– Proszę wymienić zalety i wady poprzedniego stanowiska pracy?
– Co okazało się najlepszą, a co najgorszą rzeczą wśród tych, które musiał Pan/Pani zrobić?
– Co lubił Pan/Pani, a czego nie w swojej poprzedniej pracy?
– Czy pracował Pan/Pani wcześniej na podobnym stanowisku?
– Jakie ma Pana/Pani cele długookresowe?
Jakie programy komputerowe/księgowe/sprzedażowe Pan/Pani zna? Na których z nich pracował Pan/Pani wcześniej?
– Jak dobrze zna Pan/Pani najnowsze technologie informatyczne?
Czy pracował już Pan/Pani na podobnym stanowisku? W jakiej firmie? Czym dokładnie się Pan/Pani zajmował?
– Co Pana/Pani wcześniejszy szef myślał o Pana/Pani pracy?
– Kto z Pana/Pani wcześniejszego miejsca pracy dałby Panu/Pani dobre referencje? Kto opowiadałby o Panu/Pani negatywnie? Z jakiego powodu?
– Do kogo mogę zadzwonić w celu potwierdzenia Pani/Pana referencji?
– Czy posiada Pan/Pani pisemny dowód Pana/Pani osiągnięć zawodowych?
– Jaki jest Pana/Pani styl pracy?
– Czy miał Pan/Pani jakiekolwiek kłopoty we wcześniejszej pracy, o których chciałby Pan/Pani powiedzieć?
– Jak porozumiewał się Pan/Pani ze swoimi współpracownikami?
Jakie są Pana/Pani nawyki w pracy? Co jest dla Pana/Pani najważniejsze w wykonywanym zawodzie?
– Czy w razie potrzeby jest Pan/Pani gotów na pracę po godzinach oraz w weekendy?
– Czy ma Pan/Pani prawo jazdy? Od jak wielu lat jest Pan/Pani czynnym kierowcą?
– Czy posiada Pan/Pani jakieś pytania odnośnie stanowiska, o które się Pan/Pani ubiega?
– Kiedy mógłby Pan/Pani zacząć? Jaki okres wypowiedzenia łączy Pana/Panią z wcześniejszym pracodawcą?

Jakie pytania zadać podczas rekrutacji?

Zadawanie odpowiednich pytań jest niezwykle ważne. Jednak musisz pamiętać, że kandydat do pracy, ma prawo do swojej prywatności i nie wolno Ci pytać o rzeczy, które nie będą miały wpływu na wykonywaną przez niego pracę. Dlatego nie powinieneś poruszać takich tematów, jak:

– narodowość, rasa
– stan cywilny, plany odnośnie ciąży, liczba dzieci
– wiek
– religia
– karalność (o ile niekaralności nie jest konieczna na danym stanowisku)
– nałogi, nie wpływające na pracę
– życie seksualne

Jak postępować z nierzetelnym pracownikiem?

0
Jak postępować z nierzetelnym pracownikiem?

Będąc managerem i kierując grupą ludzi, świetnie zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest rzetelne i odpowiednie podejście Twoich współpracowników do wykonywanego zadania, jeśli cały powierzony wam projekt ma się okazać sukcesem.

Co więcej trzeba zrobić, aby nakłonić współpracowników do obowiązkowej pracy i wykonywania jej w uczciwy sposób? Jak najszybciej musisz podjąć działania naprawcze, tak aby nieodpowiednie zachowania, nie miały wpływu, zarówno na wykonanie powierzonego projektu, jak i na całą grupę.

Musisz dokładnie przemyśleć, w czym tkwi źródło problemu. Co powoduje, że dany pracownik wydaje Ci się nieuczciwy, niewiarygodny i masz wrażenie, że nie wywiązuje się ze swoich zadań tak jak powinien? Jeżeli będziesz miał wiedzę, że podwładny złamał prawo i cały czas nie wywiązuje się z przekazanych mu zadań, to masz solidną podstawę do tego, aby takiego pracownika zwolnić w trybie natychmiastowym.

Jeżeli znowu inny współpracownik, marnuje czas na rozmowy prywatne zamiast pracować, notorycznie się spóźnia, a także przejawia problemy z koncentracją, to najlepszym sposobem na zmianę jego zachowania, może być zaproponowaniu mu coachingu, szkolenia, albo przeprowadzenie z nim poważnej rozmowy.

Jak postępować z nierzetelnym pracownikiem?

Powinieneś mieć teczkę, w której będziesz zbierał dokumenty, potwierdzające niewywiązywanie się pracownika, z powierzonych mu zadań. Wówczas powinieneś zbierać takie dokumenty, które mogą być podstawą do zwolnienia go z pracy. Do takich dokumentów, powinny się zaliczać skargi wysyłane przez klientów, listy i nagany, oceny wydajności. Jeśli widzisz, że tego typu działania, mające prowadzić do naprawy zaistniałej sytuacji, nic nie dają, to bez najmniejszego problemu, będziesz mógł przedstawić zarządowi dowody, na to, że miałeś prawo daną osobę zwolnić.

Możesz także takiemu podwładnemu zaproponować dodatkowe szkolenia, jednak musisz dopilnować, aby były one odpowiednie do jego potrzeb. Czasami może się wydawać, że pracownik jest niekompetentny, a po prostu będzie mu brakować podstawowych umiejętności, koniecznych, aby dane zadanie wykonać w prawidłowy sposób.

Może się okazać, że jeśli ktoś ciągle, mimo podejmowanych prób, wykonuje te same czynności źle, to po prostu jest zbyt słabo wyszkolony i potrzebuje dodatkowego wdrożenia. Co więcej, musisz też zwracać uwagę na to, czy dana osoba, potrafi się kontaktować z całym zespołem, ale też czy Ty potrafić im w odpowiedni sposób przekazywać swoje polecania. Tak abyś miał pewność, że zespół faktycznie zrozumiał, czego od niego oczekujesz.

Warto też przygotować właściwe procedury, które będą wcielane w życie, za każdym razem, gdy dostrzeżesz, że któryś z podwładnych wykazuje nieodpowiednie podejście do wykonywanych obowiązków. Nie możesz jednak szukać kozła ofiarnego i zrzucać winy na jedną osobę. Musisz obserwować podejście wszystkich pracowników do pracy i do powierzonych im zadań.

Do Ciebie też należy sprawienie, żeby w zespole panowała atmosfera zaufania i odpowiednia komunikacja. Musisz wykazać się też kompetencją, tak aby pracownicy wiedzieli, że posiadasz fachową wiedzę. Wówczas będą wiedzieli, że naprawdę umiesz przewodzić, a w swoich opiniach kierujesz się wiedzą, a nie uprzedzeniami, czy stereotypowym podejściem.

ZOBACZ TEŻ