Business Process Outsourcing to strategia, polegająca na zleceniu części procesów biznesowych firmy innemu podmiotowi. Nie należy jednak utożsamiać outsourcingu z umową zleceniem. Relacja BPO przypomina bardziej układ partnerski, w którym obie firmy współpracując ze sobą, budują wspólnie swoje marki. Outsourcing jest coraz bardziej popularną formą funkcjonowania firm działających w różnych branżach.
Sektor nowoczesnych usług biznesowych jest jednym z najprężniej rozwijających się branż w Polsce, zarówno pod względem wzrostu zatrudnienia, jak i oferowanego zakresu usług. Spowodowane jest to przede wszystkim opłacalnością outsourcingu oraz wysoką jakością usług oferowanych przez firmy się nim zajmujące. Ideą outsourcingu jest optymalizacja kosztów wewnętrznych przedsiębiorstwa, przy pomocy usług i zasobów wyspecjalizowanych firm zewnętrznych. Outsourcing najczęściej obejmuje działania z zakresu IT, zarządzania zasobami ludzkimi (HR) – w tym usługi kadrowo-płacowe i księgowe – oraz związane z bezpośrednim kontaktem z klientem.
Outsourcing to oszczędność
Źródłem popularności outsourcingu jest przede wszystkim jego wpływ na zmniejszenie wydatków w firmie. Wybór współpracy z firmą zewnętrzną wiąże się ze zmniejszaniem wydatków na wynagrodzenia, składki ubezpieczeniowe i zdrowotne oraz urlopy pracowników etatowych. Rezygnując z wewnętrznego działu w firmie unikamy również wydatków, które musielibyśmy przeznaczyć na zwiększaniem kwalifikacji personelu, a także kosztów utrzymania stanowiska pracy pracowników – miejsca pracy, sprzętu biurowego, połączeń telefonicznych, czy zużycia energii elektrycznej. Daje to możliwość przeznaczenia zaoszczędzonych środków na dalszy rozwój firmy i jej nowe inwestycje.
Profesjonalna pomoc w prowadzeniu działalności
Kolejną korzyścią korzystania z BPO jest wysoka jakość usług firm outsourcingowych, które zatrudniają w swoich szeregach ekspertów o bogatej wiedzy, umiejętnościach i doświadczeniu, specjalizujących się w wybranych dziedzinach. Podejmując współpracę z firmą zewnętrzną możemy zatem pozwolić sobie na usługi fachowców, których normalne zatrudnienie byłoby dla nas zbyt kosztowne. Wykwalifikowani pracownicy odsyłani są do zadań, w których są najlepsi, co gwarantuje najlepsze efekty danego procesu, zapewniając jego optymalizację. Wydelegowanie procesów, które nie należą do główniej działalności przedsiębiorstwa, w ręce specjalizującej się w nich firmy zewnętrznej umożliwia skoncentrowanie się firmy na jej strategicznych celach, przy jednoczesnym wyeliminowaniu najsłabszych elementów działalności. Profesjonalne firmy outsourcingowe działają według sprawdzonych metod oraz dysponują specjalistycznymi narzędziami, takimi jak systemy elektronicznego obiegu dokumentów, których wdrożenie w firmie klienta spowoduje zwiększenie jej wydajności. Współpraca z firmą outsourcingową gwarantuje również bezpieczeństwo przed ryzykiem niepowodzenia procesów. W ramach BPO zleceniobiorca przejmuje odpowiedzialność za realizację zleconych mu procesów.