Franczyza

Franczyza jest w naszym kraju bardzo popularną formą prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Liczba biznesów opartych na tej formie wzrasta każdego roku. Skąd wzięła się taka duża popularność franczyzy? Jakie są jej zalety? Wszystko już sobie zaraz wyjaśnimy.

Franczyza – co to za rodzaj biznesu?

Franczyza to po francusku koncesja. Taka forma działalności jest niczym innym jak udzieleniem koncesji podmiotowi do skorzystania z konkretnej marki należącej do innego podmiotu. Franczyza jest stałą orz długofalową umową pomiędzy przedsiębiorcami niezależnymi, franczyzobiorcą, a franczyzodawcą w zakresie udostępniania marki lub też pewnej wiedzy na temat biznesu. Umowa franczyzy jest umową określaną jako nienazwaną. Chodzi o to, że ten rodzaj umowy nie jest uregulowany w Kodeksie Cywilnym, ani też w żadnej ustawie.

Co oznacza zawarcie umowy franczyzy? Jest to udzielenie franczyzodawcy franczyzowego pakietu dokładnie określonego w umowie zamian za początkowe opłaty oraz opłaty cykliczne, zazwyczaj opłaty miesięczne. Franczyzobiorca prowadzi swoją własną działalność gospodarczą w ramach sieci sprzedaży produktu już istniejącej lub też świadczenia usług. Wyróżniamy franczyzę usługową, dystrybucyjną oraz produkcyjną. Nie możemy zapominać o franczyzie, która łączy dwie czy też nawet jeszcze więcej rodzajów działalności. Znacznie szersza forma współpracy obejmuje oczywiście udostępnienie całego biznesowego formatu firmy. Mowa tutaj o procesach, know-how, inwentarzach, a czasami nawet o grupach klientów. Najczęściej się spotyka hybrydę tychże obu firm: franczyzę do formatu biznesowego oraz franczyzę do praw do marki.

Czy wiesz na czym polega franczyza?

Musimy przyznać, że wiemy już bardzo dużo z teorii. A jak to wszystko działa w rzeczywistości? Franczyzobiorca musi uiścić opłatę wstępną wejścia do biznesu, tak zwaną licencję oraz uzyskuje za nią – zależnie od rodzaju umowy – część czy też wszystkie z następujących przywilejów oraz usług: know-how, prawa do nazwy, pakiet początkowych szkoleń, wyłączność terytorialną, gadżety firmowe, dane klientów, inwentarz, pomoc przy znalezieniu lokalu, wsparcie techniczne, materiały promocyjne oraz materiały marketingowe. Jednak to jeszcze nie koniec opłat. Aby dalej mieć możliwość korzystania z praw do marki, a czasami także, aby mieć dostęp stały do wsparcia technicznego czy też merytorycznego, franczyzobiorca uiszczać może abonament co miesiąc. Licencja będzie nas kosztowała od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, zależnie, jak i to biznes oraz co mamy w pakiecie. Abonament jest kosztem kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy.

Zatem podsumowując naszą dotychczasową wiedzę wiemy doskonale, że biznes franczyzowy jest dobrym pomysłem i szansą na naprawdę spory zarobek. Przemyślmy sobie to na spokojnie, a być może okaże się, że jest to dla nas idealna okazja na zmianę swojego dotychczasowego życia? Nie bójmy się zaryzykować. W końcu do odważnych świat należy, prawda?

Na stronie Franczyza w Polsce dostępny jest portal branżowy z aktualnymi informacjami o franczyzie – sprawdź więcej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here