Jak udzielać pochwał i nagan?

Poprawne chwalenie podwładnych, a także umiejętność odpowiedniego udzielania im nagan, jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie powinien pokazywać manager.

Jeżeli prawidłowo przekazujemy uwagi swoim pracownikom, to w decydujący sposób wpływamy na to, jaka jest ich motywacja odnośnie podejścia do pracy. Dlatego warto wiedzieć, jak powinno się udzielać pochwał i nagan, tak aby mieć pewność, że pracownicy będą zmotywowani, do dalszej pracy i wezmą sobie nasze uwagi do serca.

Jeżeli chcemy pracownika zganić za jakieś działania, które nam nie odpowiadają, to powinniśmy to zrobić w cztery oczy. Warto wybrać ustronne miejsce, gdzie będziemy mieli pewność, że nikt nam nie przeszkodzi i tam wyrazić swoje krytyczne zdanie.

Jeżeli chcesz, aby twoja nagana czy pochwała zostały dobrze odebrane, to w żadnym wypadku nie powinieneś porównywać podwładnego z pozostałymi pracownikami. Dużo lepszym rozwiązaniem, będzie odwołanie się do standardów, jakie panują w firmie.

Musisz zawsze zwracać uwagę na to, aby krytykować oraz chwalić, za konkretne działania, a nie za całokształt. Pracownik musi dokładnie wiedzieć, co zrobił dobrze, albo co zrobił źle i powinien to poprawić.

Jeżeli musisz za coś skrytykować pracownika, to zrób to od razu po sytuacji, która nie wywołała Twojego zadowolenia. Nie wolno takich spraw zostawiać na „później”, bo będzie nam się wówczas trudniej do tego odnieść, a pracownik nie do końca może wiedzieć, o jakiej sytuacji mówimy.

Jeśli już musisz udzielić nagany, to zawsze zapytaj podwładnego, dlaczego zachował się w ten sposób i poproś o wyjaśnienie, w jaki sposób powinien się zachować podczas podobnej sytuacji w przyszłości.

Jak udzielać pochwał i nagan?

W odróżnienie od nagany, chwalić trzeba zawsze publicznie, przy większej ilości osób i należy to zrobić głośno. Im więcej osób usłyszy taką pochwałę, tym będzie lepiej, bo wówczas będzie on bardziej zmotywowany do wytężonej pracy. Takie pochwały dają dużo lepsze efekty, niż obawa przed poniesieniem kary. Dlatego warto wychwytywać momenty, gdy pracownik faktycznie zasłużył na to, aby go pochwalić przed innymi.

Jeżeli nie chcesz, aby Twoje pochwały straciły na wartości, to nie możesz ich jednemu pracownikowi udzielać zbyt często. To jest tak jak ze słodyczami, opakowanie zjedzone w krótkim czasie, nie będzie smakowało tak dobrze, jak jeden cukierek zjedzony raz na jakiś czas. Jeśli będziesz zbyt często chwalił pracownika, on przestanie zwracać na te pochwały uwagę.

Pamiętaj, aby chwalić pracowników w momentach, gdy zrobią coś wyjątkowego. Kiedy jakiś pracownik codziennie przez swoją pracę uzyskuje wyższe wyniki niż jego koledzy, to powinien uzyskać nagrodę w formie wyższego wynagrodzenia, a nie codziennie powtarzanych pochwał. Trzeba chwalić za to, że ktoś przekroczył swoją własną normę, a nie to, że pracuje za każdym razem lepiej niż koledzy.

Podczas udzielania nagany, pamiętaj, że możesz odnosić się tylko do zachowania pracownika, ale nie może ona odnosić się do jego charakteru. Tak jak pod żadnym pozorem nie wolno Ci obrażać godności osobistej podwładnego

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here